A. Tänkte kolla här vad folk tycker och tänker kring det här med skädda/roder...
B. Och i vilka miljöer respektivas fördelar kommer fram; åar, sjöar, hav, långfärds... etc.
C. Kanske är bäst att ha olika kajaker för åar/hav?
A. Jo vars, man tycker och tänker nog en hel del. Och olika kan man tillägga. Fast det var rätt stillsammt denna gången...
Sök lite på forumet. Spana även in Erik Arnströms sida och Bjrön Thomassons sida. Utifrån respektive perspektiv skriver de förbaskat bra om mycket.
B. Det finns väl bara en sak som är riktigt klar och det är att om man framförallt vill paddla fort eller långt; då brukar roder vara ett klart alternativ. Dock; inget är omöjligt eller direkt fel utanför tävlingsbanorna (där det visar sig tydligare vad som gäller.)... Alla blir salig på sin tro.
Vad man gillar att göra är ju det som bestämmer. Vad är viktigast: packa mycket och åka långt? fiska? rolla? motionera? surf-lek-rockhoppa? campingen? fotot? eller bara naturupplevelsen .... Men du kan visst göra lite av varje med en hel del kajaker. Emellanåt oberoende av stor/liten sittbrunn respektive roder/skedda. Emållanåt, för vissa, blir det tydligt att man vill ha det ena och/eller det andra.
C. Det beror verkligen på vad du vill göra, och hur. Din grej och din kajak kan ju funka ypperligt i både å och hav. Alternativt vill du verkligen ha olika...
Nä, det var kanske inget vidare svar. Men lycka till. Det finns jobbigt mycket kajaker att välja på. Och en hel del religion i frågorna....
Ransaka din vilja!
Patric
ps. Bra sits är viktigt. Dels inga klämda nerver och krampkänning. Prova! Dels kan man, tycker jag, med snäppet högre sits få igång vridningen mycket bättre - skönt för min rygg och för mina axlar...