SKÄCKERFJÄLLEN

sösjöfjällen

hej schweingaard.

Vi har planerat en tur till Sösjöfjällen och runt till Offerdalsfjällen i sommar.

Har du några speciella tips, fina platser, bra fiskeplatser eller något annat intressant.
 
Re: sösjöfjällen

Micke79; sa:
hej schweingaard.

Vi har planerat en tur till Sösjöfjällen och runt till Offerdalsfjällen i sommar.

Har du några speciella tips, fina platser, bra fiskeplatser eller något annat intressant.

Tjena!
Ledsen att jag inte svarat tidigare, jag har inte varit inne på senaste tiden.

Jag kan rekommendera västradelen av mjölkvattnet väldigt fint. När man parkerar i östra ändan av mjölkvattnet så brukar det stå en massa bilar där, de jag snackat med där är alla där för att fiska. Jag har en kompis som varit upp på toppluvan eller eventuellt lappluvan, jag kommer inte ihåg vad den heter. Det ska tydligen vara fint där.
Korsvattnet som ligger norr om mjölkvattnet är också vackert, rekommenderas varmt, tyvärr så blir det inte så mycket foto när jag är ute ;) Jag är mer fokuserad på hur jobbigt det är. När jag var till korsvattnet vägde jag som mest, typ 127kg ;) fy fan vad jobbigt det var!! Jag gick in i väggen totalt, jag åt lika mycket som mina polare som vägde typ 50kg mindre än mig.
Jag kommer ihåg att det kom ett åskväder precis då vi passerade ett krön, min kompis Lindas hår stog rakt upp , jäkligt coolt, fast vi försökte röra oss så snabbt som möjligt neråt.

Usch vad jag babblar.

Om du tar dig från mjölkvattnet till burgaisjaure och sedan vidare mot stapelsjöarna så kommer du få en väldigt fin tur. I passet mot burgaisejaure så går du förbi en järvgrotta, det kan ju vara spännande att titta på benen som ligger utanför. Fast man ska nog passa sig. De är lite lynniga järvarna, inget jag skulle vilja bli biten av.

Hoppas du fått någon hjälp av detta!
God tur!
 
Tack ska du ha. Tyvärr har jag redan varit iväg, men tack iallafall för att du svarade. Vi var där veckan efter midsommar.

Hade för övrigt en mycket bra vecka. Startade 8km öster om mjölkvattnet vid långåsdalen (vägbom som vi ej visste av förrän dagen innan vi åkte.....)

Segt att gå, när bilarna kom och susade förbi. Hur gjorde ni?

Lånade ni nyckel av någon?

Kortfattat om resan:
Vi (jag, min flickvän och finnspetsen Ronja) gick på södra sidan om mjölkvattnet. Svängde upp vid Tjåure och vidare upp på fjället och till Gallajaure. Tänkte sedan vidare via Buregaise och Buregaisejaure efter dina tips för att sedan också runda Burvattnet.

Men den hemska dimman på morgonen avskräckte oss, vi hade iofs gps, men det kändes inte speciellt trevligt och vi var även rätt möra i benen, så vi vek av och gick emellan Mjölkvattnet och Burvattnet istället. Så småningom så sprack det iallafall upp rejält och blev kanonfint och när vi skulle vika ner från fjället och in mellan sjöarna var utsikten nästan obeskrivligt fin.

Gick upp på andra sidan mjölkvattnet och tältade 2 nätter vid Klåmskejaure.Mycket tjärnar runt omkring där och ett helt OK fiske..
Vi hade egentligen tänkt gå varje dag, så vi skulle hinna runt burvattnet också, men kändes skönare att lämna storryggan och ta det lugnt en dag istället och bara gå på dagstur med fiskespöet plus att vi kom hem en dag tidigare också annars var det direkt till jobbet. Man har alltid allt för stora förhoppningar innan man åker om hur långt man ska gå per dag...

Vi gick sedan hem via himmelsraften och en jobbig och blöt snårskog för att till slut nå ner till vägen igen.

På det hela taget en mycket bra vecka. Vi åkte kanske lite väl tidigt. Blev rätt kyligt på kvällarna men istället nästan helt myggfritt. Bra fiske och rätt så skapligt väder och otroligt fin natur. Kan mycket väl tänka mig att åka dit fler gånger.

Har lite bilder därifrån, kan lägga in ett par om du är intresserad.

Förstår att du får slita med 127kg, själv väger man 77 och tyckte det var jobbigt..

Micke
 
Burgaise

Hallå!
Jäklarns vad jag är avundsjuk på er, mina absolut bästa fjällminnen kommer från dom fjällen ;)
När jag gick förbi där så gick vi från stor stensjön, som ligger ännu mer norrut, då hade vi förhandlat med samerna och fick använda deras väg.
Andra natten sov i landremsan mellan Lillburvattnet och stormjölkvattnet. Sedan gick vi vidare mot burgaisejaure och stapelsjöarna.
Bommarna vid mjölkvattnet var låsta när vi gick runt korsvattnet också, vi var tvugna att gå på vägen ganska länge. Jag vet inte om det är samebyn eller kraftbolagen som har hand om dammarna man ska tala med. Vattnet i princip alla sjöarna däruppe är reglerat. Det finns faktiskt tunnel mellan korsvattnet och mjölkvattnet ;)
Inget som jag skulle vilja sugas med i ;)
Tydligen är mynningen vid mjölkvattnet ovan jord om man tycker sånt är spännande.
Jag är helt klart intresserad av bilder däruppeifrån. Min kamera la av totalt eftersom det regnade de första dagararna. Om du inte får in alla här på utsidan kan du maila till nilserik@gmail.com. Jag har en mailbox på 1Gig där så man kan skicka hur mycket som helst dit ;)
127kg var alldeles för mycket för att bära omkring en rygga med också.
/nisse
 
Hej igen schweingaard. Vi funderar på en ny tur vid sösjöfjälllen i sommar, inte helt bestämt, kan bli lunndörren också.

Men om de blir sösjö så hade vi också tänkt gått från stor stensjön, lika som ni gjorde. Det är alltså bom där också? Har du nåt gammalt nummer kvar som vi kan ringa? Fick ni låna en nyckel till bommen eller kom de och låste upp och kostade väl inte en förmögenhet?

Tänker mig dessa vresiga samer, men det är nog bara en bild som man inbillar sig av dom, vore jättesjysst med svar

Mvh Micke
 
Jag blir alldeles matt av avundsjuka!!!
Vad härligt att du ska ge dig ut i de områdena igen! Så jäkla fint där!
Jag har tyvärr inga telfonnummer, det bor folk där, jag vet inte om det är åretrunt. Jag kan tänka mig att Stor-Stensjönssameby är vart man ska ringa, jag googlade lite och hittade Jovnevaerie Sameby, RÖRVATTNET, Tel: 0640 - 920 72 (Juovejaure är Stor-Stensjön). Jag vet inte alls hur tillmötesgående de är, men med tanke vad det kostar att underhålla en sådan väg så kan jag tänka mig att de vill ha kosing, om jag var i en sådan sits så skulle jag nog också ta rejält med betalt av turisterna :/ . Jag vet att det är rejält dyrt om man vill använda en del vägar kring vålådalen. Det är mycket möjligt att de kanske släpper igenom folk, du får berätta vad de säger. Jag är väldigt intresserad av kort från turen om det blir några sådana ;)
/nisse


Micke79; sa:
Hej igen schweingaard. Vi funderar på en ny tur vid sösjöfjälllen i sommar, inte helt bestämt, kan bli lunndörren också.

Men om de blir sösjö så hade vi också tänkt gått från stor stensjön, lika som ni gjorde. Det är alltså bom där också? Har du nåt gammalt nummer kvar som vi kan ringa? Fick ni låna en nyckel till bommen eller kom de och låste upp och kostade väl inte en förmögenhet?

Tänker mig dessa vresiga samer, men det är nog bara en bild som man inbillar sig av dom, vore jättesjysst med svar

Mvh Micke
 
För att förtydliga lite ;)
Jag hade inget att göra med själva ditresan, jag tror det var öppet men jag kommer inte ihåg, jag tror att vi betalade, men jag kommer inte ihåg.
;)
/nisse

Micke79; sa:
Hej igen schweingaard. Vi funderar på en ny tur vid sösjöfjälllen i sommar, inte helt bestämt, kan bli lunndörren också.

Men om de blir sösjö så hade vi också tänkt gått från stor stensjön, lika som ni gjorde. Det är alltså bom där också? Har du nåt gammalt nummer kvar som vi kan ringa? Fick ni låna en nyckel till bommen eller kom de och låste upp och kostade väl inte en förmögenhet?

Tänker mig dessa vresiga samer, men det är nog bara en bild som man inbillar sig av dom, vore jättesjysst med svar

Mvh Micke
 
Hej igen och tack för ett väldigt snabbt svar. Ja vi får väl ringa upp och kolla läget, med bommar och sådant.

Ser rätt intressant att åka in från väster också. Att ta bilvägen öster om Torrön. Men de verkar ju vara fiskeförbud i nästan alla tjärnar i Sösjöfjällen, dvs de på västra sidan av stor burvattnet och det känns lite tråkigt plus att de sitter säkert någon bom där också...
 
Ingen bom

Det är inga problem att köra upp öster om Torrön ända till Björkedet, efter Björkedet kommer jag inte ihåg om det är bommat.
Söker man på Järpen och Björkedet får man följande två namn som nog kan svara på bomfrågan.
Kent Svensson 070-6501074
Tord Oskarsson 0647-84038

Du kan prova Jan-Olov Jönsson (063-146073) på Länsstyrelsen och se vem du ska kontakta i Sösjöns sameby om fiske, kanske har du tur och kan få köpa ett "kort".

Lycka till

/Göran
 
Re: sösjöfjällen

Micke79; sa:
hej schweingaard.

Vi har planerat en tur till Sösjöfjällen och runt till Offerdalsfjällen i sommar.

Har du några speciella tips, fina platser, bra fiskeplatser eller något annat intressant.

Tjena Micke!
En lumparpolare till mig ringde och berätta att han skulle ge sig ut i Sösjöfjällen igen nu de närmaste veckan. Fasicken vad jag blev avundsjuk! Sedan letade jag reda på bilderna du skickade till mig för länge sedan och så satt jag och tittade! Vad fint det är där!!
/nisse
 
Tjena
Nu har jag varit iväg igen. Kom hem igår (23:e) natt. Hade planerat stanna tills idag söndag men vart inte så.Vart en väldigt kort fjällvandring, men härligt ändå.
Undrar vilken väg din lumparpolare ska ta sig in? Om han inte redan åkt och ska gå in från stor stensjön så kanske jag kan ge honom något tips?

Skriva lite kort om turen:
Bodde i stuga på onsdag i rörvattnet. I väg skaplig tid på torsdagsmorgonen, parkerade vid bommen vid lill stensjön. (samerna omöjliga att låna ut nyckeln..) Cyklade de 7-8 km i till stora stensjön och det gick väldigt lätt och bra motför att gå. Ryggan på pakethållarn sedan var de bara att trampa.

Men när vi sedan skulle över den stora ån via bron bortanför stor stensjön, så var bron av... (Hälsa han det om han ska in den vägen). riktigt drygt, så vi fick vandra ca 1,5 km uppåt tills ån delade på dig och vart lite mänsligare att komma över. (gå tills vägen slutar sedan snedda uppåt makkene) Vi gick runt makkene och tältade vid en rätt liten namnlös tjärn. Regnfritt och varmt dittills, men sedan regn hela natten.

På fredag gick vi en liten dagtur till Rarkoluoppele och fiskade. OK väder, men på em vart det mycket kyligare, blåsigt och dimma, dimman satt i hela natten och vid 12 på lördag var de fortfarande lika, då käkade vi lunch och bestämde att gå hemåt.Kändes långt på söndag att gå 15km cykla 8 och sedan köra bil knappt 50 mil. Jobbar på måndag.

Så vi tänkte vi går så länge vi har lust och sedan tältar vi där, så vi har lite närmare på söndag. Var rätt drygt att gå i början, med ca:20m sikt och bara förlita sig på gps. Men eftersom så släppte dimman så vi gick hela vägen och cyklade och for hem på lördag.

Vart en väldigt kort resa, lite otur med vädret men är man i fjällen får man väl räkna med det och dåligt fiske men men, det var ändå väldigt härligt att komma iväg.
Skönt att ha söndan till att packa upp och vädra grejor.

Kan skicka lite bilder till dig senare schweingaard, men vart inte lika fina som senast.
 
Halloj Micke och ni andra!

Det lutar åt en tur i Sösjöfjällen vecka 30 :D

Preliminär färdplan ser ut ungefär så här:
http://www.gmap-pedometer.com/?r=277067

Vilket innebär att vi parkerar vid bommen, knallar eller cyklar upp till Mjölkvattnet, följer stranden till vi kommer till tungan mellan mjölkvattnet och burvattnet, gå upp till gällajaure och vidare mot burgaisejaure sedan över berget till stapelsjöarna, sedan ner mot rödvattnet och sösjön, vidare mot björkvattnet och tillbaka till bilen.

Vi kommer ge oss iväg fast kanske inte exakt denna tur. :D

/nisse
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg