Skaderisk med kolfiberpaddel?

styva skafft

Det är endast i samband med stora blad och framför allt på vingpaddel som en eventuell skada skulle kunna uppstå pågrund av för styvt skaft enligt de teorier som jag läst. För att undvika skador så är det större risk att du skadar dig pga dålig teknik. Se till att hålla handlederna så raka som möjligt. Det hjälper att släppa lilfingret och ringfingret vid isättning eller ha cranktshaft. själv kör jag numera en Werner cyprus med Crankt shaft när jag inte kör vinge.

4 fingrar

Det är endast i samband med stora blad och framför allt på vingpaddel som en eventuell skada skulle kunna uppstå pågrund av för styvt skaft enligt de teorier som jag läst. För att undvika skador så är det större risk att du skadar dig pga dålig teknik. Se till att hålla handlederna så raka som möjligt. Det hjälper att släppa lilfingret och ringfingret vid isättning eller ha cranktshaft. själv kör jag numera en Werner cyprus med Crankt shaft när jag inte kör vinge.

På övre handen kan du släppa alla 4 fingrarna i påskjutet och trycka fram paddeln med "tumgreppet", se annan tråd om ont i handleden

/Patrik

Tack för alla tankar i ämnet!

Det låter som om ni är inne på samma linje som jag är. En styv och lätt paddel med litet blad (den jag tittar på har 15 cm högt blad precis som little dipper) borde inte innebära större belastningsrisker än en "standardpaddel" med "normalstora" blad.

Det lutar nu starkt mot en Galasport med litet blad.

Det är främst turpaddling som gäller när jag pratar om risken att få ont. Sen blir det en hel del lek med roll, stöd, sväng och (förhoppningsvis) lite vågor osv. Jag tror att en mindre paddel blir bra som huvudpaddel sen har jag med min andra paddel med lite större blad bakom som reserv och vid de tillfällen som jag ev skulle vilja ha ett större blad.

Vingpaddel känns inte riktigt aktuellt nu. Jag paddlar utan roder och vad jag förstått bör man ha roder om man paddlar med vinge.

//Ala

Senast ändrad:

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg