Skada i ramen

Hejsan!

Var ute förra helgen med en polare och slog omkull vid en sten=(...fick en ganska stor inåtbukla på ena bakre sidan(runt bromsen) och styret slog runt och skadade ramens ovansida. Visst det gör inte så mycket men ändå..hojen är ju nästan ny och man vill ju inte att den ska se totalt förstörd ut. Någon som har några bra tips på hur man kanske kan fixa bucklan?

Mvh Christofer
 
Cykelbutik

Testa höra med en bra cykelbutik, kanske där du köpte hojjen. Annars finns det väl kanske nån plåtknackare som kan hjälpa dig.

///Björn
 
Buckla i ramen.

Jag skulle våga mig på en gissning att ramen i princip är förbrukad, åtminstone rejält försvagad. Rörstrukturer är väldig känsliga för bucklor. En vanlig aluminumburk tål att ställa sig på, men knappast en med en buckla. Se bara vad som hände med Tjörnbron (!). Vad som händer om man kan knacka till den vet jag inte. Finns det ingen vass materialare på forumet som kan svara på såna här frågor?
 
Ifall det är en tunnväggig ram är nog risken stor att den går sönder ganska snart. Aluminiumramar är pga av sina materialegenskaper känsligare för deformationer än stål. Dyra ramar brukar givetvis vara tunnväggiga. Ifall ramen är kraftigt överdimensionerad kan den hålla flera år utan problem. Jag tvivlar på att man kan slå ut bucklan.

1. Hör med ditt försäkringsbolag om din försäkring täcker skadan
2. Hör med en seriös cykelbyggare vad som kan göras (ECI, Cykelcity m.fl.)
3. Acceptera skadan och kör tills ramen brakar. (förhoppningsvis skadar du dig inte när den brakar)

Varför skadas alltid nyinköpta prylar?

/Erik
 
Hållfasthet

Om inte ramen är mycket lätt/tunn och det bara är toppröret som är skadat kan det ju hålla ett tag. Kör till det brister om det inte funkar med försäkring.

Utseendemässigt högaktar jag bucklor och ser ner på repfri lack. Alla som kör i skog och berg vet vad som är snyggt på riktigt. Repor, skavsår och näsblod.

Annars går det att slipa ner, dra på lite plåtspackel, slipa av och lacka. Gör ingenting bra för hållfastheten men det ser snyggt ut. Problemet är väl att du inte bör sälja en cykel du gjort detta med, händer något och cyklisten på cykeln skadar sig kan du ligga löst till...

Crash and burn!
/föhl
 
Re: Hållfasthet

föhl; sa:
Utseendemässigt högaktar jag bucklor och ser ner på repfri lack. Alla som kör i skog och berg vet vad som är snyggt på riktigt. Repor, skavsår och näsblod.

...

Crash and burn!
/föhl

Instämmer med föregående talare!
Det ska synas när man använder grejjorna!

/Dalle

(Nu även med en bucklig Jeep)
 
Re: Hållfasthet

föhl; sa:
Utseendemässigt högaktar jag bucklor och ser ner på repfri lack. Alla som kör i skog och berg vet vad som är snyggt på riktigt. Repor, skavsår och näsblod.
/föhl

Hear hear!

Det skall synas att grejjorna använts. Helst skall man ha en viss patina på sadeln så att det syns att man använt den "länge" och gärna att barendsen är nötta med.

Fast stora bucklor är knepiga (potentiellt farliga). Som någon sa tidigare, tjata på försäkringsbolaget. Har du hem- eller drulleförsäkring så borde du vara täckt (så länge det inte var under en tävling eller organiserad träning för en tävling)

En bucklad ram brukar ses som förbrukad. Det är bra om du kan få ett utlåtande (på papper) av en större cykelbutik om att ramen är i kasseringsskick så att du har lite grund för din sak.

/Mattias
 
Om en buckla är skadlig eller inte beror på ett antal faktorer.
Placering. Ett rör belastas med drag och tryckkrafter. Det är speciellt vid tryckkrafterna som en buckla har betydelse och profilen kollapsar. Om man böjer ett rör så uppstår det tryckkrafter i "innersvängen" och dragkrafter i "yttersvängen". En buckla ovanpå övre ramröret kan innebära en risk då det är där det uppstår tryckkrafter när ramen belastas.

Bucklans storlek: En av de viktigaste faktorerna. En liten ganska djup, men liten (liten diameter) buckla är ofarligare en en grund och stor. Värst är naturligtvis en djup och stor. Ju mer av profilen som är deformerad ju sämre.
Ett sätt att förstärka en profil och är att fylla den med en trycktålig kärna tex härdskum. Det är därför man fyller ett rör som skall böjas med sand innan så att det inte kollapsar.

Det är omöjligt att avgöra om det fortfarande går att använda cykeln utan att ha sett den, men är bucklorna små så skulle jag cyklat vidare om inte försäkringen täcker skadan. Rent kosmetiskt kan man spackla igen men det gör inte hållfastheten bättre. Ett rör som brister sig gör det ofta fort och utan förvarning, men du kan ju testa profilen genom att trycka hårt med händerna ovanpå skadan. Det skall tåla ganska mycket vikt. Normalt kan man ju sitta på ramröret.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robnet Spickor i ramen Mountainbike 3
Mathew Arrghhh!! Kedjar smäller mot ramen!!!! Mountainbike 9
bergholm Knak i ramen! Mountainbike 23
anderswallander Buckla i ramen Mountainbike 4

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg