Många pixlar är inte allt - några visioner
Jag är också lite kluven till digitaltekniken, men tror ändå att den vinner i längden. Några möjligheter och hinder...
CMOS vs CCD
Tror att när CMOS kommer ned i pris (<10 000 Skr) så blir det nästa revolution. CMOS har mer möjlighet till mer "filmlika" och "ögonvänliga" kvalitéer än CCD när det gäller hur exempelvis överexponerade delar i bilden ter sig (vattenglitter, metallblänk). Fler pixlar är inte allt - pixlarna behöver bli "bättre" också. Ge mig hellre 2 Megapix CMOS än 10 Megapix CCD!!! Men får jag välja fritt så...
http://www.foveon.net/tech_f16.html
eller ännu hellre 3-chip-teknologi:
http://www.foveon.net/prod_new.html
Ingen moiré, ingen interpolation= MUMSELIMUMSMUMS!
Lagringsmedia
När det gäller portabla minnen är det väl också bara att vänta på att minidiscar, DVD, hårddiskar etc. skall få slåss med varandra om att komma ned i pris och kapacitet. Flashminnen är ju fortfarande snuskdyra. Eller i längden: Varför inte Bluetooth i kameran och trådlös överföring via mobilen till din Internetplats?
Att CD:n kommer att bli föråldrad är säkert sant men innan dess kan man väl föra över till nästa generation media (DVD-RW?). Det är väl inte problem med att ha gamla filer på disketter (1.44 Mb) idag, i alla fall inte när det gäller tillgången på läsare. CD-ROM håller väl dessutom bättre än så.
Visning
Här kan man hoppas på att stora platta skärmar eller projektorer kommer ned i pris så att både TV och datorlagrade bilder kan visas på samma skärm vid soffgruppen istället för som idag vid datorn i arbetsrummet eller köket eller garderoben eller.. (Aj, stod det en symaskin där?) Det blir väl fint att köra dina egna "diashower" från datorn med fjärkontrollen i din hand.
Att sedan fotoalbum har känslomässiga och estetiska kvalitéer som inte så lätt ersätts är nog ganska självklart. Jag kan forfarande föredra att sitta och bläddra i NE i soffan framför att köra multimediaversionen på burken trots allt tingel-tangel som där bjuds. Likadant med böcker och tidningar - e-böcker och Palm i all ära.
Kanske blir det "Print-on-demand" eller liknande företag som vinner denna nisch. Du mailar över en 1Gb fil "Foto Nostalgica AB" och nästa dag kommer ditt album med "inklistrade" foton på högblankt papper och med dina ("handskrivna" på skrivplattan vid datorn) texter via posten eller dess ersättare...
Slutsats för min del
Privat är digitalt ännu för dyrt för riktigt (i tekniskt avseende) seriös fotografering men praktiskt och billigt vid måttlig ambitionsnivå. Jag avvaktar nog ett tag till, eftersom min systemkamera duger ett tag till.
I jobbet vinner digitalt. I mitt fall handlar det bara om att dokumentera och förtydliga så blir det både billigt och snabbt jämfört med vanlig kamera.