Ska man behöva gå naken?

Det måste inte vara dyrt

Stirra dig inte blind på vad som finns i hightechaffärer. Kolla in löpargrejorna på Intersport o liknande. Lättare, billigare o anpassade för normala förhållanden. Man måste inte ha Mount-Everest utrustning på fjället. Jag är mycket nöjd med min Newlinejacka. Den är inte ens helt vindtät, men blåser det hårt så kan jag ta fram Gore-Tex jackan.

Testa dig fram till ett bra underställ. Jag är ett riktigt svetto och har äntligen hittat rätt, något slags löpar-underställströja från Helly H. Ganska slät och riktigt tight.

Svettas på....

Jag använder en anorak 500 kr-klassen. 50%polyester 50% bomull. Tech hit eller tex dit spelar ingen roll, du svettas ändå vid aktivt uteliv, speciellt om man bär på ryggsäck. Min erfarenhet säger att man skall kunna torka kläderna vid elden utan att de smälter eller brinner upp. Naturmaterial, kanske något uppblandat, funkar bäst.

Svettig

Hmmmm, konstigt att man blir svettig om man bär ryggsäck???!!!

Självklart blir man svett när man bär. Är det sommarfjäll du pratar om så är det inga problem att bli svettig, gå i det du har! Byt om när du kommmer fram!

Men vid val av regnställ, så beror det på vad du gör och hur du gör vid val av utrustning. T.ex. fjällvandring i Svenska sommarfjäll, skippa Gore-tex. I sådana fall, gå i poncho eller bli blöt (du håller värmen väldigt bra så länge du rör dig, vid stopp klä på dig).

Tycker man att X antal kronor Gore-Tex uppväger priset att bli lite mindre blöt (blöt blir man oavsett om man bär Gore-tjofadderitttan) så OK.

Janne

Haglöfs T-mark

Att man blir svettig när man vandrar är nog inte så mycket att göra åt. Jag var å vandra kring Keb. i sommras med regn å ca 10 grader hela veckan. Jag gick ,mestadels när det inte vräkte ner, med Lundahags ull-underställ (tröja). Detta höll mig varm även vid lite nedebörd. Såfort det tilltog allt för mycket tog jag på mig jackan, en Haglöfs T-mark. Det fina med denna jackan, och säkert många mer, är att man kan öppna upp MYCKET under armarna. Jag gick ofta med jackan på men med armarna ut genom vent.hålen. Denna kombination var enligt mig helt ok. Som någon nämnde tidigare torkar man ju om man tar på sig under en längre rast.

Som sagt, Jag kan starkt rekomendera Haglöfs T-mark.

Go tur.
[Ändrat av 4000 2002-02-09 kl 14:40]

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg