Ska kunna sova i pulkan

BillyLindqvist; sa:
Strykarräven; sa:
Ett problem kan dock tillstöta, och det är att de civiliserade delarna av Norrland t o m sandar sina vägar (nej inte saltar, sandar). Det kan bli rätt tungt att dra en pulka över allt grus, även om det kanske är kul på helgerna när ni drar ut och åker skidor.

Tung och tungt... Det handlar om max ca 10 kg. Är barnen större får de väl ta och gå den biten.

/Billy
Gniiissseeel-gniiiisssseeeeel under pulkan. Rull-rull under barnvagnen. Vad jag vill komma till är att man idag sandar och grusar ivrigt, särskilt i norrland. Det ser helt annorlunda ut än för tio eller tjugo eller fyrtio år sen.

Fråga vilken gamling som helst ("Selma") som försöker göra som 1985 och ta sparken till Konsum för att köpa en liter mjölk och en kanellängd:
1) De har grusat överallt, tant Selma får ta rollatorn
2) Konsum är nedlagt, Selma får sitta hemma.

Det finns en bakomliggande orsak till att man alltmer sällan ser sparkar ute vintertid, och det är sandningen. Å andra sidan minskar sandningen antalet lårbenshalsbrott bland gamlingarna, så det jämnar ut sig, men mer än en klagar på att de inte längre kan ta sparken. Samma sak gäller för pulkan. I skogen eller på sjön blir det naturligtvis en annan sak.

Har funderingar på att bygga om min segenbaden till en lämplig barnpulka.
Finns det någon här som har gjort så?
Försökte kolla på länken i inlägget ovan men ingen träff.

Vad jag funderar på är att bygga om en klassisk militär träpulka med packningssegel till en pulka med ryggstöd för barn i olika åldrar, vindskiva samt ett segel som passar där till.

alla kloka tankar och förslag tas tacksamt emot.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg