En (!) gång tidigare har jag tagit med mig kastspö till fjälls. Jag såg en enda fisk men fick inte ett napp. I sommar ska jag göra en solotur i sydligaste Padjelanta och söder därom. Jag kommer - troligen - att hålla mig inom "triangeln" Staloluokta - Såmmarlappa - Pieskehaure - Staloluokta. Jag kommer dock inte att gå ner i Tarradalen och inte heller ända ner till sjön vid Pieskehaure.
Inom detta område ligger bland annat Kallovaratjehs naturreservat som bildades - bland annat - för att dessa vatten - naturligt - varit fria från fisk sedan istiden.
Men hur är det med sjöar som Luoppal, Jållejavrre, Hadditjavrre, Råvejavrre, Skallojavrre, Basskajavrre, alla småsjöar sydost om Råvejavrre samt småsjöarna öster om Sulitelma?
Är det någon mening med att jag tar med mig spöet?
undrar HåkanF
Inom detta område ligger bland annat Kallovaratjehs naturreservat som bildades - bland annat - för att dessa vatten - naturligt - varit fria från fisk sedan istiden.
Men hur är det med sjöar som Luoppal, Jållejavrre, Hadditjavrre, Råvejavrre, Skallojavrre, Basskajavrre, alla småsjöar sydost om Råvejavrre samt småsjöarna öster om Sulitelma?
Är det någon mening med att jag tar med mig spöet?
undrar HåkanF