Men jag tror att det blir varmare innuti det gröna om solen ligger på på morgonen. Thure
Vi har ju alla upplevt detta, och vi ser med blotta ögat att det orangea tältet är "ljusare", men för att vara lite mer "vetenskaplig" kollade jag reflektansen (totalt över hela färgspektrat) hos de bägge kulörerna, så som de ser ut på min datorskärm. Det orangea kulören är som förväntat betydligt "ljusare", dvs reflekterar en mycket större andel av den infallande ljusstrålningen.
Den andel av strålningen som absorberas omvandlas till värmestrålning.
Jfr hur det känns att gå i solen i mörka resp. ljusa kläder.
UV-tåligheten är förmodligen bättre på ett grönt.
Här blir det lite mindre självklart, eftersom vi inte känner till respektive färgämnets reflektans i det ultravioletta området.
Mest troligt är det skillnaden i svarthet (andelen svart kulör) som fäller utslaget, och det mörka tältet absorberar även en större andel UV-strålning. Jfr med hur snabbt man blir solbränd av den reflekterade UV-strålningen när man är på vatten, snö eller en ljus sandstrand.
Andelen blått är också större i den gröna kulören (den är i praktiken lika med noll i den orangea), och de flesta (men inte alla) kommersiellt tillgängliga blå färgämnen är mindre UV-beständiga.
Å andra sidan bör ju tillverkare av tältvävar ha tänkt på detta och komponerat färgämnena så att de högreflekterar specifikt i det ultravioletta området, men det är inget vi kan se med blotta ögat.
Jag tyckte frågan var så pass intressant att jag skickade den vidare till Northstar, återkommer när jag fått svar.
Eller finns det någon forummedlem, som råkar ha en spektrofotometer stående
?