Curacau-tips
Var på Curacau en vecka i januari 2000. Vacker ö, men lite torrare än jag hade trott (tror det hade med El Ninjo att göra). Dök ett par dyk genom det stora hotellet nere vid vattnet i Willemstad (typ Grand Hotell, du kan inte missa det). När jag var där var det ingen rusch av dykare utan till sist gjorde jag ett par strandyk (alltså ej via båt) ensam (m Divemastern) från två olika stränder ca 30 min med bil från Willemstad. Ska försöka kolla upp hemma (är på jobbet) vad dessa stränder/dyksajter hette. Fin dykning, dock lite strömt (vi gjorde drift dives) och inte extremt lång sikt (kanske 10 m). Klart trevligt, även om t ex Fiji och Filippinerna i min åsikt erbjöd ännu vassare dykning. Vill minnas att det var rimligt prissatt, och att utrustningen som jag hyrde var i bra skick. Jag tror att de flesta som dyker använder de stora hotell/resorts som ligger utanför Willemstad.
Annat som jag tyckte var ännu bättre än dykningen var att bestiga det högsta berget (ett par hundra meter högt...) på ön (kommer ej ihåg namnet), behövs ingen utrustning bortom gympaskor, men är en härlig upplevelse med fantastisk natur (jättekaktusar!) innan man ens kommer nära berget. Ta reguljärbuss från Willemstad. Sista biten på berget är brant och förvånansvärt icke-tillrättalagd, så om det har regnat och är halt ska du absolut inte försöka dig på de sista 50 metrarna.
Ha en trevlig resa!! Försök också komma ut till de jättediscos/nattklubbar som ligger i utkanten av Willemstad, inga turister och härlig stämning.