• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ska du vaccinera dig ? ( en klassiker vid detta laget...)

Ska du vaccinera dig ?

  • Ja, eftersom andra som gör det är i min mening seriösa tänkare.

    Röster: 0 0.0%
  • Ja, eftersom annars blir jag omplacerad på jobbet.

    Röster: 0 0.0%
  • Nej, eftersom mina vänner som är seriösa inte ska göra det.

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    37
  • Enkät stängd .
Fastän det finns absurt många svarsalternativ, däribland en del ganska roliga, saknas ett mkt viktigt, nämligen det här:

Nej, då all logik och seriös forskning underbygger mitt beslut.

Visste förresten inte att man ser allas namn i resultatlistan. Borde inte detta stå bredvid omröstningsknappen så att man som deltagare vet i förväg?
Trådstartarens svarsalternativ och hans eget val är ett intressant exempel på medveten eller omedveten manipulation genom ledande frågor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ledande_fråga

Man kan ju alltid påstå att den här omröstningen bara är skoj, för det står ju i Fritt Forum och dessutom finns det minst ett klart humoristiskt svarsalternativ. Men temana i sig är ju ganska allvarliga.

Jag anser att vi utsidesmedlemmar är för kloka för att svara annat än sanningsenligt och inte påverkas av så ringa "manipulationer" som du hävdar förekommer....

Att alternativet "Nej, då all logik och seriös forskning underbygger mitt beslut," inte förekommer beror på att texten efter nejet inte är skulle vara verklighetsbaserad.
 
Att alternativet "Nej, då all logik och seriös forskning underbygger mitt beslut," inte förekommer beror på att texten efter nejet inte är skulle vara verklighetsbaserad.

Det är bara konsekvent att du skriver det.

Anledningen till mitt inlägg är att det finns exempel på misslyckade vaccineringar och risker i samband med vaccineringar. Och just risken i samband med den här aktuella vaccineringen är ju inte riktigt klarlagt.
Det hör till verkligheten att folk inte dör som flugor av svininfluensan och att antalet drabbade ligger milsvitt under det vad den vanliga säsongsinfluensan orsakar. Det hör också till verkligheten att vaccineringsriskerna finns.

Det som störde mig och fick mig att reagera var det där lilla manipulativa elementet.
Du kan helt enkelt inte hävda att all logik och seriös forskning underbygger ett sådant ja-beslut, för så är det inte. Individen måste ta ett riskbaserat beslut och leva med konsekvenserna. Den där sista lilla personliga risken kan forskningen inte ta ifrån oss. Det finns bara en massa olika expertiser och uttalanden och statistiker och sannolikhetsberäkningar hit och dit.

http://hd.se/ledare/2009/11/02/oroande-tyst-i-sverige/
...citeras på den här sajten...
http://www.svininfluensan.com/content/oroande-tyst-i-sverige
 
Det är bara konsekvent att du skriver det.

Anledningen till mitt inlägg är att det finns exempel på misslyckade vaccineringar och risker i samband med vaccineringar. Och just risken i samband med den här aktuella vaccineringen är ju inte riktigt klarlagt.
Det hör till verkligheten att folk inte dör som flugor av svininfluensan och att antalet drabbade ligger milsvitt under det vad den vanliga säsongsinfluensan orsakar. Det hör också till verkligheten att vaccineringsriskerna finns.

Det som störde mig och fick mig att reagera var det där lilla manipulativa elementet.
Du kan helt enkelt inte hävda att all logik och seriös forskning underbygger ett sådant ja-beslut, för så är det inte. Individen måste ta ett riskbaserat beslut och leva med konsekvenserna. Den där sista lilla personliga risken kan forskningen inte ta ifrån oss. Det finns bara en massa olika expertiser och uttalanden och statistiker och sannolikhetsberäkningar hit och dit.

http://hd.se/ledare/2009/11/02/oroande-tyst-i-sverige/
...citeras på den här sajten...
http://www.svininfluensan.com/content/oroande-tyst-i-sverige

Jo så är det som du skriver, vaccinet har ju inte kunnat testas under lång tid, för tex, ledgångsbesvär i framtiden, då skulle vi aldrig snabbt kunna använda oss av ett vaccin när det behövs.
Så för o nackdelarnas vägande inför ett personligt beslut blir så som så ofta ett "känslobeslut", av merparten av de som tog beslut, typ tidningsrubriker, vänners ställningstagande, mediarapporteringen etc., en mindre del baserade sitt beslut på inhämtade fakta, typ hos läkare, och andra officiella källor för medicinsk information*

*Enligt en större undersökning av liknande beslutstagande historiskt.
(hittar inte den källan just nu)


Sedan kan man ju diskutera vad fakta är...osv...
 
Det handlar inte riktigt om känsla vs. fakta, men det påstod du nog inte heller.

Jag har inte hängt med diskussionen i Sverige i alla detaljer, men här i Tyskland uttalar sig ganska många officiella läkare/forskare kritiskt. Det finns alltså inte den ena officella rösten, utan flera olika officella röster. Det råder en hel del oklarheter forskarna emellan, inte bara vad gäller vaccinet, utan också om man ska eller behöver eller t.o.m. får kombinera vaccineringarna mot säsongsinfluensan och svininfluensan. Och det är alltså verkligen officiella människor, fackpersonal av det ganska höguppsatta slaget.

Det gör saken inte lättare för den enskilde individen.
 
Det handlar inte riktigt om känsla vs. fakta, men det påstod du nog inte heller.

Jag har inte hängt med diskussionen i Sverige i alla detaljer, men här i Tyskland uttalar sig ganska många officiella läkare/forskare kritiskt. Det finns alltså inte den ena officella rösten, utan flera olika officella röster. Det råder en hel del oklarheter forskarna emellan, inte bara vad gäller vaccinet, utan också om man ska eller behöver eller t.o.m. får kombinera vaccineringarna mot säsongsinfluensan och svininfluensan. Och det är alltså verkligen officiella människor, fackpersonal av det ganska höguppsatta slaget.

Det gör saken inte lättare för den enskilde individen.

Jag känner till problematiken Georg, Norge har uppmanat till Tamiflu-medicinering inom vaccineringsbehandlingen, vilket de ansvariga i sverige inte gjort så det är som du skriver inte alldeles lätt att känna sig trygg med sitt beslut, jag förstår och respekterar din ståndpunkt till fullo.
peter