Ska det vara så? (rossignol rebel)

Jag har köpt ett par rossignol rebel med telisbindningar hos den lokala sporthandlaren, och det känns som om bindningarna sitter så himla långt bak. Det är ungefär hälften så mycket skida bakom bindningarna som någon annan skida jag haft. Det har resulterat i ett par ganska grova klotar hittills. Ska det vara så?
Är det någon som har liknande erfarenheter av rebeln?

Åker själv iofs alpint och inte telemark, men det brukar bara vara att kolla på "skalan" som sitter inristad på sidan av skidan. Där brukar den tänkta pjäxpunkten sitta och sedan är det bara att läsa av var man ska sätta bindningen beroende på skostorlek.

Bindingens placering på telemark.

Hej!

Jag har också ett par Rossingol Rebel:). Att bindingen sitter långt bak beror inte på Rebel, utan på att man har tyngdpunkten på främre delen av foten när man åker telemark. Om du skulle vilja montera en slalom-bindning ska den sitta mera på mitt av skidan. Det är väl en smaksak hur vill ha bindningen man vill ha bindningen. Men för telemark är detta standard. Om man parallellsvänger mycket kanske man ska fundera på att sätta telemarksbindningen lite längre fram.

-Calle K

Testa!

Tjena!

I grunden finns det tre olika sätt att avgöra placeringen av en telemarksbindning.

1. Tådelen (linjen som bildas av de tre små hålen under tådelen av skon) placeras på skidans viktmittpunkt.

2. Tådelen placeras på skidans mätmittpunkt.

3. Tådelen placeras så att skons mittpunkt överenstämmer med den markerade linjen på skidan (finns på alla alpina skidor).

I begynnelsen när telemarksskidorna var smala som stickor användes metod 1 som är den metod som även används vid montering av längd och turskidor. Nu när skidorna blivit breda och skorna höga finns knappast någon anledning att längre "turmontera". I dagsläget är det vanligaste att man utgår ifrån skidans mätta mittpunkt alternativ 2 eftersom den vägda mittpunkten kan ge "roliga" effekter på dagens kurviga carvingskidor.

Men jag och många med mig anser att en alpin montering enligt alternativ 3 ger bäst utnyttjande av skidan. I denna montering tar man ju också hänsyn till skons storlek vilket ju inte är en helt oväsentlig faktor för hur skidan belastas. I många fall är dock skillnaden mellan alternativ 2 och 3 inte speciellt stora...

Du kan ju enkelt testa om din bindning är felmonterad. Kontrollera monteringen enligt alternativ 2 eller 3. Stämmer ingen av dessa metoder tycker jag du skall knalla tillbaka till affären och ifrågasätta placeringen.

Lycka Till!
MM

Tack för infon!

Jodå, visst var det så att han har satt tårna i höjd med linjen. Det gjorde att mönstret blev väldigt snyggt men det kanske inte är det viktigaste ;) Det gick bra att åka fort både i och utanför pisten men det var när man tog i det lilla extra ena skidan kunde åka...
Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg