sjukt djupa knäböj ?

Hejsan !
Sant eller inte, men.....

Jag befinner mig i Stryn här och ligger och skönlöder meed min bakåtlutade surfstil som jag lärt mig från filmerna med Crille Forsberg.Finslipar tekniken inför säsongspremiären i oktober i Luossavaarabacken i Kiruna...Det är just nu hård vind och dimma men...skönt att gå omkring här på stan på kvällarna med Klättermusenbrallorna.

Tyvärr har jag problem med att jag gör alltför extremt djupa knäböj. Hur ska jag undvika det ? Måste jag lära om tekniken, jag trodde jag åkte perfekt ?
Skaffa svagare benmuskler eller ? Eller kanske med vadderade knäskydd ? Eller tvingas jag se en Free Radicalsfilm ?

Snälla, hjälp !
Min husläkare orkar inte längre pyssla om mina knäskador ;-) (dessutom har han Norrönabrallor...)

Dessutom har jag börjat prata norska så han förstår mig inte längre....

MVH Mats Frank, direkt från tältet vid Strynsvatn camping.

Skulle

definitivt börja med knäskydd!

Efter att ha dragit i knäskålen och skurit en 10cm reva genom knäförstärkningen på ett par Patagonia Nitro 2 byxor in till knäskyddet (LifeLink) i LaGrave för två år sedan åker jag alltid telisar med knäskydd (alltså platsförstärkt knäskydd). Jag tror att om jag inte hade haft knäskydd så skulle jag garanterat haft en krossad knäskål. Jag har aldrig haft det, men jag föreställer mig att det molar ganska rejält.

Vill du ha tips och teorier så tycker jag att du skall köpa telemarksbibeln:

FreeHeel Skiing av Paul Parker.

Här finns det mesta.

Det är väl inget väl i att ligga djupt så länge man orkar det. Bara det inte blir för mycket köttbullesväng. Prova en telisvecka i LaGrave om du vill ha en utmaning!

Hälsningar
David Elmfeldt - Utsidan

petert@cad.luth.se (Peter T)

Gäst
Knäskydd

Stryn... det låter fint!

Man får nog hålla sig till premiären på Dundret, om man inte orkar släpa med sig telisarna till Keb i sommar!

Du verkar ju gilla Klättermusen, då kan man ju stoppa in ett par knäskydd i byxorna, inte perfekt men bättre än inget alls!

Liggunderlag (Termarest funkar dåligt;-) eller knäskydd som man köper på en arbetarbutik typ snickers funkar bäst.

Annars kör nästan alla kompisar med inlinesknäskydd eller vollybollskydd. Varmare men säkrare, ont i knät vill man ju inte ha när det finns snö!

/Peter T

En del säger att man blir osmidig med en massa skydd men min kompis kör med ryggskydd, knäskydd och hjälm och verkar inte direkt osmidig se bilden nedan för bildbevis:

http://www.freeride.se/fotografier/visa-stor.phtml?bild=mattias_cronskar01.jpg

Skydd märks inte vid åkning

Jag har de två senatse säsongerna kört med ryggplatta från Dainese, Knässkydd från LifeLink (och Skyllemarks Skridskoskydd - som blev lite knöliga på baksidan vid djup benböj. LifLink skyddet kan man ta av med pjäxa på eftersom det bara sitter med två kardborreband [skön funktion vid afterski i backen]) och hjälm från Boeri.

Ibland känner man sig lite klumpig när man skall sätta på sig allt, men jag har ALDRIG känt mig begränsad av dessa skydd under åkning. Dessutom så värmer ryggskyddet skönt vid kalla sittliftar!

Hjälmen kan dock bli riktigt svettig vid vårskidåkning. Då kan svetten rinna på insidan av
"gogglesarna".

hälsningar
David Elmfeldt - Utsidan

Kör alltid med skydd...

Jag kör ALLTID med ryggskydd från AXO, hjälm från Scott (chrome såklart :) och knäskydd från Salomon. Lifelinkskydden är naturligtvis bra men oxå rätt mycket dyrare... För den som vill ha det bästa skulle jag rekommendera arcteryx skydd för alpinklättring. Följsammare finns inte på marknaden (rimligt antagande)

Utan skydden skulle jag aldrig våga dra på rejält, när man klotar på telisar är det ju f-n prylar överallt...

Förmodligen funkar vilka inlinesskydd som helst som man får för en hundring i vilken sportaffär som helst. Det viktiga är att de är HÅRDA! Skydd typ snickers eller volleyboll anser jag vara förkastliga, eldar man in i en sten med knät i 90 blås betvivlar jag att de gör nån nytta ...

Jag gör oxå alltid sjukt djupa knäböj och kör riktig "köttbulleåkning" när det går undan. Jag brukar försvara mig med att jag ändå kör ifrån kompisarna i pudret... men om sanningen ska fram skulle jag gärna åka lite snyggare.

Mina kompisar som är telisinstruktörer säger att jag svankar och därför tappar balans och harmoni, prova att stå lite högre och istället krumma lite med ryggen... Det funkar inte för mig men det lär ska vara rätt sätt ;-)

Min egen teori är att vi som lärt oss åka i plastpjuck är bortskämda med att kunna lyfta nosen på skidan genom att lägga tryck på skaftets baksida. För att göra det måste man gå ner rätt djupt. Förr fick de minsann lyfta skidorna med tårna och tränade på så sätt upp musklerna på benets framsida... Jag har starka lår men vrister och smalben är lite sådär...

Bytte själv från scarpa T3 till Crispi CX2 i vintras för att öka min ståsäkerhet. Med starkare vrister skulle det varit onödigt. Jag blir fortfarande frånåkt av vissa norrmän med låga skor :-(

Stryn var super förra Söndan, skiers left på glaciären och sedan tre svängar i sista branten från ovanför sprickorna till liften... Rock´n´roll!

Stryn var oväntat bra och det blir definitivt ett återbesök ...

/Niklas

In på recensionssidan och recensera era skydd vetja!!

Boeri?

Jag kör med knäskydd typ Rollerblade och de fungerar bra. Enda gången jag påminns av dom är om jag måste sitta och tänka på WC en stund. ;)

Ett tips är att tejpa kardborreband och plastkanter som sticker fram om man har dåliga byxor, annars nöter man snabbt stora hål i innertyget.

Har funderat lite på att skaffa hjälm. Statistiken verkar visa att folk sällan slår sig i huvudet när de skadar sig på skidor -- det är mest knän och händer som råkar illa ut. Problemet med just skallen är kanske att man bara slår sig där ordentligt _en_ gång. Eller är det kanske ryggskydd man ska prioritera?

Har spanat lite på nätet och Boeri (http://www.boeriusa.com) har en intressant modell de kallar Axis Performance med det nya Hi-Tech-materialet Outlast (http://www.outlast.com) som enligt uppgift ska kunna absorbera och släppa tillbaka värme efter behov på något magiskt sätt. Skulle kanske kunna fungera båda i Januari och Maj. Någon som har provat?

Var hittade du din Boeri hjälm? Jag har sökt efter svensk leverantör utan resultat.

Mvh

Björn

--

http://basecamp.foobar.tm

Boeri hos JO-sport

Tjena Björn.
Boeri hittar du hos JO Sport i Huddik, de jobbar för högtryck med att få ut den till butikerna under vintern, på tal om Outlast så kan man säga att det fungerar det är naturligtvis NASA som har varit i farten och utvecklat, astonauterna började använda det under 80-talet så det är väl utprovat.
Nordica har det i sina pjäxor och Boeri i sina hjälmar och det är något märke som har det i kläder och handskar (kommer inte ihåg vilket). Det kommer nog att finnas i ännu fler applikationer och märken till den här vintern.

/ Anders - utsidan.se

Köpte den i Canada

Jag köpte modellen Shorty (fårg Postal). Jag föll direkt för den. Ser mycket cool ut. Matt lackad. Man ser inte ut som värsta utförsåkaren. Sitter mkt bra på. Har ett skönt foder längs med kanten. Tar inte emot i nacken men har inte heller inte en glipa vid de tillfällen då man inte ligger i värsta racingposition (vilket jag inte gör när jag kör telisar offpist). Har en enkel knappfästning för glasögonen bak.

Man ser ut lite som en fallskärmshoppare från 2:a världskriget (och det är väl coolt!?) i hjälmen.

Nackdelen med hjälm är att man hör sämre. Jag är tveksam till att jag skulle höra en någon som skriker en varning under färd.

Viktigt är också att prova in hjälmen med de glasögon du tänker köra med. Vissa glasögon blir för breda eller tvärtom.

Men jag har alrdig frysit om öronen sen jag skaffade hjälm.

Jag har sett Boeri i butik men tyvärr inte Shorty modellen. Som garanterat skulle sälja som smör.

Hälsningar
David Elmfeldt - Utsidan

Outlast och Comfortemp

Tack för det!

Apropå nya high-tech-material så tycker jag att det är lite spännande så jag gjorde lite digital forskning.

Det visar sig att NASA hittills har licensierat sin teknik till två företag som har skapat Outlast (http://www.outlast.com) och Comfortemp/Thermasorb (http://www.comfortemp.com). Outlast är ett tunnare membran och Comfortemp ett skumliknande material så de används på olika sätt.

Vad det gäller just hjälmar så verkar det som om Bell har tänkt använd Comfortemp i några av sina modeller.

Eh...dags för mig att byta forum kanske. Det handlar inte så mycket om Telis längre. :)

/Björn

--

http://basecamp.foobar.tm

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg