Sjöväder

Jag trodde att de flesta redan kände till detta men eftersom jag senaste tiden träffat på flera paddlare som inte har känt till det så sätter slänger jag in tipset här - för bra för att inte kännas till!

Man kan få senaste sjöväderprognosen för olika kuststräckor direkt till mobiltelefonen via tel. 08-612 54 40 för endast kostnaden av ett vanligt samtal (finns också bra vindprognoser på http://batvadret.foreca.se/ )

Tidigare var jag alltid beroende av en liten radio och klockslagen för sjörappporterna. Nu kan jag paddla så länge jag vill och sedan kolla prognosen.

Men detta kände väl redan alla Utsidare till :)??

Vissa saker tål att upprepas

Vissa saker tål att upprepas http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12628 i synnerhet som SMHI fritidsväder 0900-20 20 333 inte funkar från alla mobiltelefonabonnemang. Jag försökte ringa det nya numret från min mobiltelefon med Comviq kontant, men det funkade inte så jag skrev till kundtjänsten på Comviq (Tele2).

Efter 5 mail, där Comviq vid varje svar till mig, i stället för att själva kolla vad felorsaken och sedan svara, bara ställde oväsentliga frågor till mig. Så småningom fick jag detta svar

_________
Jag har kollat upp detta en gång för alla.
Det är så här.
De nummer du försöker ringa, och många fler 0900 nummer är Telias
nummer.
Och vi har inget avtal med om att få använda oss av deras tjänst i de
här fallet eller i nuläget.
Men jag har givetvis tagit detta som en kund sunpunkt och om det är
fler som vill ha denna tjänst så ska vi göra vad vi kan för att få detta
avtal med Telia.

Har du några frågor når du vår kundservice på telefonnummer
0200-22 20 40
Vänliga hälsningar
COMVIQ kontant
kundservice

Jag har provat ringa samma nummer från en mobiltelefon Telia Refill men det gick inte heller.:(

Per Brune

En annan bra länk för att få vind och väderprognoser är theyr.net. Går även att få en animerad sekvens som förtydligar det hela. Kan vara bra att kolla in innan man ger sig av. Brukar själv ha använt den när jag ska sticka ut och paddla eller vindsurfa. Har hört att det ska finnas telefonnummer till flera fyrar som läser in ett meddelande på aktuella förhållanden. Någon som har ett sådant nummer?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg