...som jag sa så är denna produkt inte något som jag ser som en ersättare för annat sätt att få varm dryck, utan snarare som ett komplement. Särskit för oplanerade korta turer.
Det är långt ifrån alltid jag planerat tillräckligt långt i förväg innan jag hamnar i terrängen, för att ha med mig kök, eller kokkärl, eller fylld termos. Dessa gånger har jag tidigare gått utan varm dryck, och kanske inte lidigt speciellt mycket för det, men det hade varit trevligt att ha ändå.
[Start Miljörant]
Intressanta siffror du bjuder på Torbjörn, men som du själv nämner, överstiger självklart den gängse användningen av kalciumoxid denna produkts åtgång. Jag menar, har man kaklat om hemma, eller gjutit staketfundament eller vad som helst, har man ju "slösat" betydligt mer som rent spill, än vad man kommer göra av med i kaffemuggarna med rimlig användning.
Och ska vi börja livscykelanalysera alla våra friluftsprylar, kan vi snacka dystra prognoser i oändlighet. Och det gäller även surfandet på Utsidan, med den ström som dess server drar. Och alla routrar/switchar/hubbar som förmedlar trafiken.. och kylningen av lokaler som ovan nämnda elektronik finns i, samt alla sällsynta metaller och ämnen som gått åt för att producera dem...
I det perspektivet är det ju ett val av livsstil på ett lite mer totalt plan som gör inverkan. Inte vilket kaffe man väljer. Men ändå.
[Slut Miljörant]
Vill inte starta några gräl här, jag uppskattar nästan alltid t.ex. xxargs och andra i denhär trådens inlägg, men jag menar att man kanske ska fundera över varför man väljer att kritisera en pryl innan man testat den. Om man egentligen gör det på basen: "Jag hade själv inte valt en sån här för det är inte ett lika charmigt sätt att få varm dryck som mitt gamla KAP-arctic" så förstår jag det, men man kan ju säga det rakt ut, och inte skylla på miljöaspekten exempelvis.