@DDeninger
Det blir ju betydligt mer begripligt när du utrycker dig mer nyanserat.
Jag har alltid haft en aning svårt för kategoriska uttalanden av typen "Tömma med pump är ingen alternativ. Det funkar bara i teorin" och " Kajaker med roder OCH skädda är en styggelse".
Särskilt när de kommer från erfarna paddlare och riktar sig mot nybörjare eller mindre vana paddlare.
Man kanske kan tillägga att olika kajaker har rätt olika egenskaper med en mängd vatten inombords.
Precis som möjligheten att ta sig ombord med cowboy-metoden inte är lika lätt med olika kajaker.
Att kajaker är olika lätta att rolla med är däremot allmänt känt och omvittnat.
Det här med övningar (i bassäng tex) är ett utmärkt tillfälle att testa både olika kajaker och olika metoder.
Då upptäcker man också att olika paddlare har olika fysiska förutsättningar att lyckas och alla metoder är inte tillgängliga för alla.
Man har alltså utmärkta möjligheter att hitta sina egna favoritverktyg att självrädda sig i sin egen kajak.
Men tyvärr är övning inte lika med verkligheten, bara en förberedelse för.
Jag kan med säkerhet säga att verkligheten kan försätta mig i lägen jag inte enkelt (eller alls) kan reda ut.
Hur ska man tänka då?
Det vet jag inte.
Men man bör nog i fantasin placera sig i ett taskigt läge och tänka vidare.
Tex hade det hjälpt om jag hade haft en torrdräkt på mig? Hade det hjälpt om jag paddlat en annan väg?
Skulle jag väntat ut vädret även om jag börjar jobba imorgon? OSV.
mvh thomas