Självhäftande punkalappar kass!

Funkar visst

Park Tools självhäftande lagningslappar (finns/fanns på Claes Ohlson, kan inte hitta dem där nu) fungerar utmärkt, de är genomskinliga, inga svarta gummilappar alltså. Jag cyklar racer och brukar ha ca 9 bar. Jag har aldrig råkat ut för att en lagning läcker. Normalt byter jag slang och lagar den trasiga när jag kommer hem men det har hänt att jag fått två punkor på en runda (krossat glas) och då har jag cyklat direkt på en lagad slang.

Jag väger drygt 90 pannor och får punka ett 3-4 ggr per säsong.

Slår ett slag för kolsyrepump också, jag kan inte få i mer än ca 6-7 bar med min handpump så jag toppar upp med kolsyra, då får man däcket stenhårt och patronen räcker längre.

/Martar
 
Då ska jag försöka få tag i dessa!

Det vore bra att slippa den där tuben med solution som alltid torkat ihop när man ska ha den.
 
Trådurspårning

Jag cyklar racer och brukar ha ca 9 bar.
(Detta är iofs OT för tråden)
Får man fråga vad du väger och vilka däck + vilken däcksbredd du har?

9 bar är för de flesta högt över rekommenderat maxtryck och ger då inte bara en obekvämare cykling, sämre bromsning och fäste i kurvor. Onödigt högt däckstryck ger också högre rullmotstånd (på normala vägar)

pressurechart121405B.jpg

http://www.michelinbicycletire.com/michelinbicycle/index.cfm?event=airpressure.view

Den som väger "lite mer" bör alltså välja bra 25mm däck.
Vill man inte ha Michelins däck så finns tex Schwalbe Ultremo R i 25mm och de tål dessutom 8 bar
http://www.schwalbe.com/gbl/en/bicy...uppe=46&ID_Produkt=196&ID_Artikel=1162&info=1
 
Högre däckstryck skyddar dock mot punkteringar.
Jag körde alltid med stenhårda däck när jag cyklade bud. Obekvämt och halt när det regnarr men färre punkor (inbillar jag mig i alla fall)
 
Här kanske man kan lära sig nå't..
För det första så kanske man skall ta min tryckuppgift med en nypa salt, min pump kanske inte visar exakt rätt. Mina däck är hårda, men inte stenhårda och de bångnar definitivt ut något när jag sitter på cykeln. Googlade litet och någon skrev att däcket skall bånga ca 15% ut åt sidan och vid vilket tryck detta sker beror dels på däckets storlek, trycket samt vikten av den som sitter på.
Jag har Michelin Pro race 700X25 bak, så det verkar ju rätt då men Hutchinson teamseries 700X23 fram (inte så slitet att jag haft anledning att byta det).

Enligt tabellen skall jag som väger över 82 kg (ligger på 93 kg just nu) ligga på däckets rekommenderade maxtryck, jag får kolla det. Och kanske sänka mitt tryck litet...

/Martar
 
Ännu mera tråd OT

någon skrev att däcket skall bånga ca 15% ut åt sidan och vid vilket tryck detta sker beror dels på däckets storlek, trycket samt vikten av den som sitter på.
Det är en gammal tryckrekommendation, finns i pränt tex här
http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf
Men i praktiken fungerar inte den heller annat än som en grov rekommendation (typ +/- 0,5 bar)
Detta eftersom olika däck har olika smidiga/flexibla/mjuka däckssidor.
Rekommendationen går inte heller att använda till att jämföra mellan olika däcksbredder, åtminstone inte när an annan däcksbredd innebär en helt annan däckskonstruktion.
Hur många, om ens ngt, 37mm däck finns det vars däckssidor är lika smidiga som de hos tex Conti UltraSonic-däcken?
 
Dags att avsluta Off-topic-delen av denna tråd med ett pinsamt konstaterande att jag avläst min pump fel. Det jag trodde var 10 bar på pumpen (och som jag brukar ligga straxt under) var 100 psi, så jag har alltså hela tiden legat väl inom det rekommenderade trycket.

Men faktum kvarstår kring lagningslapparna, jag tycker de fungerar kanon. Cyklade i morse för första gången på två veckor och bakhjulet som är lappat två gånger hade kvar ca 4-5 bars tryck efter dessa två veckors vila.

/Martar
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg