Självhäftande punkalappar kass!

Jag tyckte att verkade så praktiskt, men de jag köpte på ICA Maxi är i alla fall värdelösa. De lossnar så har man punka igen, samma hål!

Eller finns det möjligen någon sort som fungerar? Problemet är väl att man sällan vet "vilken sort" man köper. Det blir något kinesiskt som råkar finnas...

Cykelslang av gummi?

Gammaldags solution och gummilappar fungerar inte heller på en del av dagens slangar! Antagligen beroende på att slangarna inte tillverkas av genuint gummi längre.
Man måste kolla med cykelhandlaren vad för lagningslappar som funkar för tillfället.

Har de sista 10 åren bara fått punka 5-6 gånger, cyklar varje dag året runt, mellan 7-8 km vintertid och upp till 80-100 km sommartid på helger. Inga extrema däck eller slangar, däremot har ventiler gett upp och infästningen av ventil i slang ett antal gånger och det med både claes olson slangar och dyrare märken.

Har de sista 10 åren bara fått punka 5-6 gånger, cyklar varje dag året runt, mellan 7-8 km vintertid och upp till 80-100 km sommartid på helger. Inga extrema däck eller slangar, däremot har ventiler gett upp och infästningen av ventil i slang ett antal gånger och det med både claes olson slangar och dyrare märken.

Främsta anledning till punktering är nog glaskross, vars förekomst varierar väldigt mycket!

Jag använder Park Tools självhäftande lappar, de funkar bra som nödlösning.
Jag har inte behövt använda någon på evigheter, men som jag minns det håller dom för för i alla fall 60-70 mil...
Ser man till att ena hörnet inte fäster så är det lätt att dra loss och byta mot riktig lagning när man kommer hem.

Jag tycker slangarna är så plastiga nuförtiden så jag byter hela slangen ist. Det går ett par år mellan varje punka så de känns inte som nån stor investering. Fast jag hittade en Conti-slang som kändes hederligt butylaktig.

Mvh

Jag cyklar i skogen och får en hel del punka.

Vad jag hört finns inga förklistrade lappar som håller, ta med en tub sollution och några riktiga lappar istället. Eller en ny slang och laga när du kommer hem...

Jag håller med föregående talare. Jag har aldrig lyckats få en lagning helt tät med självhäftande lappar. Med färsk solution och vanliga lagningslappar går det bra däremot. En reservslang är det snabbaste sättet att komma vidare efter en punka.

Låt det vulka

Jag håller med föregående talare. Jag har aldrig lyckats få en lagning helt tät med självhäftande lappar. Med färsk solution och vanliga lagningslappar går det bra däremot. En reservslang är det snabbaste sättet att komma vidare efter en punka.
Håller helt med.
Men för säkerhetsskull bör man låta lagningen torka >12h (helst >24h) innan man använder den lagade slangen
Det här är ju lvg-forumet, så slangar bör tåla >8bar

Det är ett tag sen jag lagade punka, och när jag gjorde det kan det ha varit på en gammal slang. Jag byter väl kanske slang numera istället för att laga. Dock tycker jag mig inte kunna minnas att självhäftande lappar nånsin funkat utan solution. Kanske funkar de om man har solution på slangen bara? Så brukade jag nog göra ibland. Att rugga upp lagningslappen och förlimma den är ju skönt att slippa. Att sandpappra en sån där liten färdig lagningslapp är ju rätt pillrigt.

Annars var det väl det gamla vanliga, det fastnar inte ordentligt i slangen om man inte ruggar upp med lite sandpapper, och solutionen ska torka en del innan man klämmer ihop lagningen. Det är väl kanske ännu bättre om man låter det ligga innan man monterar/pumpar också, men det har jag nog aldrig gjort, har man bara låtit solutionen torka lite så brukar jag nog oftast ha pumpat inom rätt kort tid efter att man tryckt dit lagningslappen.

Snabba enkla lösningar

slås oftast av erfarenhetsbaserade långsamma lösningar, vilka tenderar till att bli de snabbaste, i vekliga livet.
Plastiga slangar kräver lappar av plastigt mtrl och lämpligt lim. Klister har blivt mindre enkelt, även om limmen tycks mera tillgängliga....Gummisulution duger inte på plastiga slangar.
Slagar med ut och lappa hemma, ett trick är att börja med en rund slangbit klippt från en liknande slang. Trä den om käften av en större limklämma, sandpappra där, torka av lappen innan du tar av och klipper till lämplig storlek och förklistrar den. Slangen sandpappras runt hålet bekvämast över ett mindre skruvstycke. Där i läget kan du tvätta slangen och förklistra den oxså samt slutligen massera på lappen, med båda händerna tillgängliga. Enkelt att låta arbetsbelysningen vara värmelampa över nätten innan du talkar, pumpar och känner med överläppen att det är tätt där du lagat.
Enkelt tipps är köp udda antal slangar, då törs du klippa lagningsämnen ur en samt får paketeringsgummin som håller till dina medförda två slangar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg