"Det är tråkigt att vi inte längre kan erbjuda cykel på tåg. Men alldeles för få har utnyttjat möjligheten att ta med sin cykel, vilket gör att vi nu slutar med cyklar på tåg".
Tja, hade SJ marknadsfört möjligheten(?) att ta med cykeln på tåg, kanske fler skulle ha gjort det.
Men då får vi väl fortsätta visa vårt intresse för att kunna ta med cykeln på tåg genom att lite då och då berätta detta för Sj på deras Facebooksida eller mejl.
Tack till er som följt min uppmaning!
Claes
Tack Claes för ditt engagemang!
Givetvis är det så att man brustit med att informera. Men som jag skrev inledningsvis var
vilkoren så komplicerade och kostnaden så hög att många hellre tog bilen, avstod eller packade ner cykeln i en väska/plastsäck!
Faktum är att SJ systematiskt försämrat servicen över de senaste ca 20 åren sedan företaget styckades, möjligheten att checka in cyklar och annat skrymmande gods slopades och man lät externa speditionsfirmor sköta detta via lastbil (!). Man har ju varslat om ett slopande av servicen många ggr tidigare, men sedan dragit tillbaka hotet när Cykelfrämjandet mfl protesterat. Men aldrig utan att samtidigt genomföra någon sorts försämring.
Den nu avskaffade "servicen" gällde så vitt jag kan förstå endast vid sommartidtabell och villkoren ändrades dessutom inför varje säsong. Så genom att förvirra och trötta ut cykelförespråkarna har man nu så att säga kommit till "slutstation" och avpolletterat det man hela tiden sett som ett problem, snarare än en affärsmöjlighet. Men det är ingen tillfällighet att de
andra operatörerna och snart sagt hela Europa samtidigt utökar möjligheterna att resa med cykeln. För visst finns det pengar att tjäna om viljan och framsyntheten får råda!
När man köper in tåg som designats specifikt för att underlätta medtag av cyklar och bygger om dem så att det inte går, tar bort möjligheten att boka plats och skriver regler som är så komplicerade och har så många
begränsningar att det hindrar nyttjande, ja då har man med största sanolikhet redan bestämt sig för att avskaffa servicen! Om nu de privata operatörerna klara sig ekonomiskt att ha kvar möjligheten att medföra cykla då vore det väl själva fn om inte det av skattebetalarna ägda bolaget skull klara det med! Speciellt när det nu finns en uttalade dirrektiv från både regering och EU att så skall ske!
Vill man få till en förändring tror jag inte man skall ödsla krut på att skriva till SJ eller på fejan. Mycket bättre då att dels organisera sig, se tidigare inlägg, samt skriva dirrekt till den ytterst ansvarige Moderata
infrastrukturministern!