SJ-biljetter och priser.

Re: Re: Re: justnu billigast för enstaka resor

joru; sa:
Erik Sandblom; sa:
Så varför så överhuvudtaget ha bijettkategorierna "2 klass", "2 klass öppen (obokad)" och "Sista minuten"?


För att dom biljetterna *inte* är de billigaste biljetterna. Varför säljer klädaffärer kläder som *inte* är på rea?

(klipp)

När det är rea i min butik så säljer den inte två likadana varor på samma hylla till olika priser. Inte heller ändrar den plötsligt priset för att det råkar ha kommit in fler människor i butiken...lockade av reaskylten...

I motsats till SJ som har satt exakt detta i system. Samma plats, samma vagn fast till olika pris. Allt följer tydligen någon slags efterfrågeprincip in absurdum som gör det hart när omöjligt att räkna ut vad en tågresa kostar.

Knappast fallet för Din vanliga butik på hörnet, rea eller inte rea...


Det är olika ombokningsvillkor mm på de olika biljetterna, så det är inte som att det är samma vara, nej. Rabattsystemet är för övrigt samma som övriga resebranschen använder, så om du inte gillar det har du en hel del hotell och flygbolag (med flera) att gå loss på.
 
Re: resplus2.se

Erik Sandblom; sa:
Aha ok. Annars ser jag på http://www.resplus2.se att man kan åka buss till Uppsala och där byta till Veolias nattåg till Mellansel, ank 0634. Sen är det en halvtimmes buss in till Örnsköldsvik.

Ungefär så ska jag åka nästa gång jag åker (biljetterna är bokade och betalda). Fast jag tar en omväg via Stockholm (som är billigare) för att få kliva på sovvagnen/liggvagnen tidigare (22:12) i stället kör kl 23:00 då tåget är i Uppsala (vägen norrut).

Veolia (Connex) har en ”Påverka färdväg” (omväg) funktion så man kan styra om var man vill kliva på nattåget om man är villig att åka en omväg, för att få lägga sig tidigare, och sova länge på morgonen på vägen söderut.

Per Brune
 
Re: resplus2.se

Brune; sa:
Erik Sandblom; sa:
Aha ok. Annars ser jag på http://www.resplus2.se att man kan åka buss till Uppsala och där byta till Veolias nattåg till Mellansel, ank 0634. Sen är det en halvtimmes buss in till Örnsköldsvik.

Ungefär så ska jag åka nästa gång jag åker (biljetterna är bokade och betalda). Fast jag tar en omväg via Stockholm (som är billigare) för att få kliva på sovvagnen/liggvagnen tidigare (22:12) i stället kör kl 23:00 då tåget är i Uppsala (vägen norrut).

Veolia (Connex) har en ”Påverka färdväg” (omväg) funktion så man kan styra om var man vill kliva på nattåget om man är villig att åka en omväg, för att få lägga sig tidigare, och sova länge på morgonen på vägen söderut.


När man kan välja mellan olika resvägar och bolag så blir det lite svårare att få lägsta pris. Ibland kan man också utnyttja konkurrenstänkandet, dvs jag har hört att man kan komma billigare undan Göteborg-Stockholm om man bokar biljett till Uppsala. Det har inte funkat när jag provat, men det kan nog finnas såna effekter.

Men jag tycker ändå inte att rabattsystemet är svårfattligt, om man använder det som avsett. Om man försöker överlista systemet med fiffiga tricks så är det ganska naturligt att det blir tricksigare.

Jag försöker hålla mig undan från att jaga rabatter alltför mycket, jag känner att jag blir slav till systemet då. Därför har jag inga lojalitetskort, inte heller SJs.

Bu för lojalitetskort!
 
Lite info om SJs biljetter.
Tittar ni på samma biljetttyp, men olika avgångar samma dag kan ni se att det skiljer mycket i pris. Det beror på att de vet av erfarenhet att Måndagar är 17.30-tåget alltid fullsatt. På 16.00-tåget är 1:a klass nästan tomt, men 2:a klass är alltid fullsatt och på 14.00-tåget är det nästan tomt.

När de släpper biljetterna 90 dagar innan (Har för mig det är 90 dagar) är alla biljetterna billiga på 14.00-tåget, på så sätt hoppas de att några reser tidigare än vad de tänkt sig och fyller upp tåget.
På 16.00-tåget är det redan då nära fullpris på 2:a klass och riktiga 1:a klass. Men 1:a klass Just nu är riktigt billig, de vill styra en del från 2:a till 1:a.
På 17.30-tåget är det nära fullpris på alla biljetter, de vet att de tar slut i varje fall.
De biljetttyper de vet brukar ta slut snabbt är dyra från början och stiger snabbt, de som inte brukar säljas slut är riktigt billiga från början och stiger långsamt i pris.

Och det finns olika 1:a klass.

Från SJs hemsida:

1 klass X 2000


På X 2000 ingår alltid frukost eller en matig smörgås som serveras vid din sittplats. Du kan i förväg köpa till en rejälare frukost eller en trerätters måltid. Det kallas för 1 klass Plus.

SJs bästa service på X 2000

Detta erbjuder vi dig som reser med 1 klass på X 2000:
- Internet ombord ingår - du tar med dig din egen laptop utrustad för trådlös uppkoppling
- Tillgång till SJ Lounge på Stockholm Central* och Göteborg Central**
- Vi serverar dig frukost eller en matig smörgås vid din sittplats
- Kaffe, te och frukt under hela resan
- Dags- och kvällstidningar
- Vill du resa ostört kan du reservera plats i vår tysta avdelning
- Vill du arbeta tillsammans med kollegor under resan så bokar ni en konferenskupé för fyra personer när ni bokar biljetterna
- Du har tillgång till musik- och radiokanaler

1 klass Plus ger ännu mer
Du som reser med X 2000 och har 1 klass-biljett har möjlighet att köpa till någon av våra Plustjänster. Plustjänster måste bokas senast en timme före avgång från tågets utgångsstation.

De Plustjänster som finns är:
- Rejäl frukost med utvalda pålägg
- Trerätters måltid i X 2000 (förrätt, varmrätt och bakverk).
- Specialmat; vegetarisk, laktos- och glutenfri kost.

Just nu-biljett i 1 klass

I biljettpriset ingår möjlighet till Internetuppkoppling på X 2000 och de dubbeldäckare som har denna tjänst. Det ingår även dagstidningar, kaffe eller te samt fri tillgång till SJ Lounge i Stockholm och Göteborg. Frukost och måltider som ingår i ordinarie 1 klass ingår inte i Just nu-biljetten.
 
Jovisst kompliceras det hela pga de geografiska och demogafiska förutättningarna i ett stort och ojämt befolkat land. Men jag kollade biljettpriser mellan Linköping och Norrköping. 6 olika priser i 2KL mellan 60 och 163 kr. Förmodligen kan man förklara det men kan men också försvara det?
 
vaddå försvara?

Jovisst kompliceras det hela pga de geografiska och demogafiska förutättningarna i ett stort och ojämt befolkat land. Men jag kollade biljettpriser mellan Linköping och Norrköping. 6 olika priser i 2KL mellan 60 och 163 kr. Förmodligen kan man förklara det men kan men också försvara det?


Varför ska man försvara det då? Vad spelar det för roll? Kan man inte bara köpa den billiga biljetten, om man nu vill resa billigt?

Mellan Linköping och Norrköping finns det pendeltåg och vanliga tåg. Jag kan tänka mig att pendeltåg är lite billigare och långsammare. Men på en så kort sträcka är det nog inte många minuter man sparar.
 
Jovisst kompliceras det hela pga de geografiska och demogafiska förutättningarna i ett stort och ojämt befolkat land. Men jag kollade biljettpriser mellan Linköping och Norrköping. 6 olika priser i 2KL mellan 60 och 163 kr. Förmodligen kan man förklara det men kan men också försvara det?

Försvara?
Som allt annat här i världen, TILLGÅNG OCH EFTERFRÅGAN.
Stor tillgång och liten efterfrågan: Lågt pris.
Liten tillgång och stor efterfrågan: Högt pris.

Titta på fastighetspriser, prylar som inte tillverkas längre, löner, hantverkarpriser mm. I stort sett all prissättning bygger mer eller mindre på tillgång och efterfrågan.

Tidigare fanns det tex två fabriker som tillverkade RAM-minnen, en av dem brann ner. Priserna på lösa minnen och kompletta datorer steg rejält när en enda fabrik inte kunde leverera den mängd som efterfrågades.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg