SJ-biljetter och priser.

Tack så mycket för alla era svar och inlägg i den här tråden! På något sätt är det tröstande att även ni urinvånare inte heller förstår er på detta naturfenomen. Då känner man sig inte längre så dum som utlänning. ;)

Här i Tyskland har det varit väldigt populärt med Mitfahrgelegenheit i många år. Saken funkar rentav perfekt sedan man organiserar den gratis och snabbt och bindande via internet.
Mitfahrgelegenheit motsvarar samåkning på svenska. Den som bilar från A till B och har några lediga platser i bilen erbjuder dessa platser på nätet. Vem som helst kan boka en plats och betalar lite bensinpengar i gengäld. På så sätt blir det en vinn-vinn-situation för alla inblandade.
Systemet är transparent och okomplicerat och som sagt mkt bra organiserat. På sätt och vis en nästan oundviklig konsekvens av de höga bensin- och tågbiljettpriserna.

Det finns två relevanta sidor i Tyskland.
Mest populär är http://www.mitfahrgelegenheit.de/ (grundad 2001), eftersom den är gratis (reklamfinanserad), överskådlig och mkt bra i sin enkelhet.

De som driver http://www.mitfahrzentrale.de/ (grundad 1999) vill ha små avgifter för sin service. De erbjuder en massa gimmicks, communityliknande krusiduller, profil med bild, flerspråkiga menuer, hotellbokningsservice med mera.

Jag har googlat lite och har hittat några motsvarande svenska sidor.
http://www.samakning.nu/
http://www.bilabilligare.nu/
http://www.sambila.se/
http://www.bilplats.se/
http://www.pendlarservice.se/

Jag är överraskad över att det finns så många svenska sidor.

Att ett invånarmässigt så litet land som Sverige har minst fem olika samåkningscentraler är ju en del av problemet och knappast en del av lösningen.

Vilken funkar bäst, tror ni?

Främlingar?
Vart har den goda gamla nordiska gemenskapsandan tagit vägen? Ni som bor i folkhemmet allihopa. Va?
Vi pratar ju inte ens om liftare, utan om koordinerad samåkning.
Sedan trodde jag att just här på utsidan finns liksom okomplicerade och orädda människor som ser de praktiska och ekologiska sidorna av samåkning.

Eller är synen på samåkning en mentalitetsskillnad mellan de hetlevrade tyskarna och de försiktiga svenskarna? ;)

Från och med nu riktigt nyfiken:
/Georg

Jag är positiv till samåkning. Framför allt för att det verkar väldigt dumt att två personer som ska till samma mål åker separat. Dyrare för bägge och ibland sämre för miljön.

Men även för att det kan innebära möjligheter att ta sig den bästa vägen mellan två platser, istället för att ta de omvägar dikteras av kollektivtrafiken.

Men jag är nog inte för ett tvång. :)

Re: Re: justnu billigast för enstaka resor

GustavOh; sa:
Erik Sandblom; sa:
Svårare än så är det inte. Man behöver faktiskt inte krångla till det om man inte vill...

Om man inte heter sj förstås.

För i min mening är det oerhört nonchalant att uppfinna en massa olika namn på sina produkter och utgå från att kunden har lust att sätta sig in i dessa.

Men det finns bara ett namn, JustNu. Så jag vet faktiskt inte vad som är så krångligt med det.

Utan att kunden ska behöva veta vad billigaste biljetten heter på just det tåget.

Man behöver som sagt inte krångla till det (för sina kuinder) om man inte vill.

Jamen det är ju det jag säger. För tredje gången. JustNu är den billigaste biljetten. Spelar ingen roll vilket tåg du åker, sålänge det är ett SJ-tåg.

För några år sen gjorde jag i ordning fars dator med modemuppkoppling. Jag förklarade att han måste klicka på uppkopplingsikonen, som jag lagt på skrivbordet, för att ansluta till internet. Han sa att det var för komplicerat. Sen dess har jag inte brytt mig så mycket om att hjälpa honom med databiten.

Här är en rolig youtube på ämnet
http://www.youtube.com/watch?v=xFAWR6hzZek

millimeter; sa:
GustavOh; sa:
Jag accepterar att man belönar dom som bokar i god tid, eller rear ut de sista platserna för att fylla tåget.

Men SJ gör varken eller. Inga biljetter reas ut. priset stiger snarare exponentiellt fram till avgång. Och att kunna boka i god tid är svårt när de släpper biljetter klumpvis (t ex 27 juni släpptes *alla* biljetter fram till slutet av september). Det är som om de vill bygga upp en panik kring biljetterna så att alla resenärer sitter vid datorn 23:59 26 juni för att få vettiga priser. Studenter som åker hem över julhelgen har ingen möjlighet att vara ute i god tid och få bra pris. Man vet att alla som ska resa i jul kommer att boka biljett typ 24 september.

De påstår att man kan boka biljett 90 dagar i förväg, men som jag förstått det så släpper de vid ett fåtal tillfällen alla biljetter för en viss period (samtidigt).

Jag åker Gbg-Svall för 111 kr den 29:e augusti. Personen bredvid mig kanske åker samma sträcka för 911 kronor. Det är lite för extrema variationer tycker jag.

Och?

Vadan allt detta?

Din text kan ju sammanfattas i "boka JustNu-biljett, för att hitta billigaste biljetten. Det blir billigare ju tidigare du bokar".

Om jag skickar ett vykort så bryr jag mig inte om alla komplicerade manövrar som posten gör för att skicka kortet. Inte heller ber jag efter hela portotabellen, jag bara visar vykortet och ber fröken frankera till land X.

Svårare än så är det inte...

Jag ska välja biljettyp. Där finns sju olika biljetter, plus elva olika alternativ för nattåg.

Ok men för 43e gången så är det JustNu som är billigast. Det står rätt på bokningen "biljettyp, mer info" och sen "JUST NU-BILJETT När du vill resa riktigt billigt."

Jag varnar dig, sätt aldrig upp ett tält, det är tre tusen miljoner stänger och arton tusen pinnar och dessutom inbyggda krokodiler!! Tälta aldrig, husvagn är modellen!!! (Men försök inte ta körkort, det är *skitsvårt*!)

Erik Sandblom; sa:
Och?

Vadan allt detta?

Din text kan ju sammanfattas i "boka JustNu-biljett, för att hitta billigaste biljetten. Det blir billigare ju tidigare du bokar".

Om jag skickar ett vykort så bryr jag mig inte om alla komplicerade manövrar som posten gör för att skicka kortet. Inte heller ber jag efter hela portotabellen, jag bara visar vykortet och ber fröken frankera till land X.

Sammanfattningar är listiga på så vis att man kan sopa jobbiga frågor under mattan.

Till exempel: Vad kostar en resa mellan X och Y (på ett ungefär)?

Eller är det okej med dig att portot för ditt vykort är 1 krona ena gången, och 10 kronor andra gången? Att postkontoret debiterar dig ett högre porto, utan att upplysa om att det finns ett lägre just denna gång?

Om flera personer anser att SJ:s system är krångligt, så antar du hellre att personerna är dumma i huvudet än att systemet faktiskt är krångligt?

Jobbar du på SJ..?

EDIT: Okej, jag tittade på din hemsida. Du är tågfantast. På nåt vis förklarar det varför just du anser SJ:s system fullkomligt logiskt.
[Ändrat av millimeter 2007-07-03 kl 20:46]

avslutad210712

Gäst
I Norrland åker vi inte med SJ men när jag var ner till Sthlm och skulle åka till Fair Enough så måste jag säga att det var lite överraskande att det blev billigare för mig att ta en hyrbil jämfört med att åka med SJ. När vi sedan åkte ner båda två så blev prisskillnaden löjligt stor till hyrbilens förmån och dessutom kunde jag ha den över hela helgen.

millimeter; sa:
Erik Sandblom; sa:
Och?

Vadan allt detta?

Sammanfattningar är listiga på så vis att man kan sopa jobbiga frågor under mattan.

Till exempel: Vad kostar en resa mellan X och Y (på ett ungefär)?

Eller är det okej med dig att portot för ditt vykort är 1 krona ena gången, och 10 kronor andra gången? Att postkontoret debiterar dig ett högre porto, utan att upplysa om att det finns ett lägre just denna gång?

Jag förstår att du *alltid* vill få den *billigaste* biljetten, men kära du, det är väl alltid så att reavaror och billiga resor säljs så länge lagret räcker? Så att de, hör och häpna, *inte finns kvar* när du ska slanta upp?

Jag brukar räkna att en tågresa kostar ungefär 1-2 kronor per kilometer, beroende på rabatt. Vill jag veta ett fast pris så slår jag upp det, 2 klass normalbiljett heter det då (oj vad svårt!)

Om flera personer anser att SJ:s system är krångligt, så antar du hellre att personerna är dumma i huvudet än att systemet faktiskt är krångligt?

Ok du gör det till en prestigefråga. Jag förstår. SJ är jättedumt och alla som drabbas är offer.

Jag har iofs pratat med konduktörer som tycker systemet är krångligt. Men då kommer det fram att de jobbar på Öresundstågen, där man får resa på länskort i tre olika län plus SJs biljetter. Men resenärerna måste ju bara hålla reda på sin egen biljett. Det blir som att jämföra en taxiförares kunskaper om vägnätet jämfört med ett skolbarn som kan vägen mellan hemmet och skolan.

Såg du youtubefilmen?
http://www.youtube.com/watch?v=xFAWR6hzZek

För ett tag sen så hade biopalatset en lista med roliga telefonsamtal. Folk ville veta namn på filmer, men de kom ju inte riktigt ihåg vad filmen handlade om heller så det blev en del roliga samtal. Och fråga någon på supportavdelningen så berättar de om knäppa saker folk frågar efter. Eller kolla "svar på vanliga frågor" Typ "är datorn inkopplad i strömuttaget"; eller i cykelhandboken, "har du pumpat däcken" Nä oj, ska man göra det?

För den som inte känner till att SJs billiga biljetter heter JustNu så kan jag sträcka mig till att det är en betydelsefull upplysning. Men när man har fått reda på det så faller resten på plats... såvida man inte glömt att koppla in datorn i strömuttaget förstås.

Re: Re: Re: justnu billigast för enstaka resor

Erik Sandblom; sa:
Men det finns bara ett namn, JustNu. Så jag vet faktiskt inte vad som är så krångligt med det.
Erik Sandblom; sa:
Ok men för 43e gången så är det JustNu som är billigast. Det står rätt på bokningen "biljettyp, mer info" och sen "JUST NU-BILJETT När du vill resa riktigt billigt."

Så varför så överhuvudtaget ha bijettkategorierna "2 klass", "2 klass öppen (obokad)" och "Sista minuten"?

På regionaltågen finns förresten inte "just nu" så på sträckor där det går både X2000, intercity och regionaltåg så kan jag inte alls bra välja "just nu"

Söker jag avgångar och lydigt väljer biljettyp "Just nu" för att få billigast biljett så kan det stå "finns inte" i listan. Betyder det att tåget är fullsatt? Nä det finns kanske andra biljetter. Varför listas inte dom då?

Nä bakläxa.

Om kunden inte förstår din produkt så är det förmodligen fel på produkten, inte kunden.

(Jag har nog supportat bekanta som inte fattar sj.s biljetter oftare än jag supportat internetuppkopplingar...)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg