Tack för ett snabbt svar!
Ok. Jo, staven har väl lite med det hela att göra, men mest höjden på absiden.Det ska inte vara lika stor glipa hela vägen runt, absiden ska vara avsevärt mycket högre. Annars kan man laborera lite med stavens längd.
Mmm.. anade det. De var slut när jag beställde så jag har mina till nästa vandring. Japp, när du säger det så åminner jag mig att han satte linorna i toppen av pinnarna. Givetvis inte en bra metod.Easton Alu-pinnar, denna typ. Tycker de fungerade utmärkt. Pinnar ska nog väljas efter förväntat underlag, inget annat. Vill också minnas att jag läste om nån som hade superlånga pinnar, och jag tror han gjort så att han inte haft dem helt nedtryckta utan satte tältlinan i pinnens topp en bit ovanför marken. Inte så begåvat med den hävstången om det börjar blåsa...
Ok.Inte som standard, däremot låg jag en natt på i sidled sluttande underlag och då använde jag en av dem för att med hjälp av en stav få mer höjd över ansiktet inuti tältet.
Både ja och nej tycker jag. Ventilen belastas inte hårt av att linan är hårt spänd, men av att absiden är hårt spänd. Det var svårt att få den riktigt bra spänd tyckte jag, men när den var hyfsad så innebar det ju att man avlastade linan och all spänning hamnade i tältet från prusikknopen, genom absiden och upp till sömmarna runt ventilen.Nja, ventilen belastas inte så hårt, linan som håller ut tältet är ju fäst direkt mot staven, i o m öljetten. Ventilen belastas nog mer av de två andra pinnarna på framsidan som drar ut den i sidled, vill jag minnas.
Man får väl se det såVind rakt framifrån är definitivt en svag sida, och tog det i alltför mycket från det hållet skulle jag nog gått ut och vänt tältet. Man får se det så här: Vindkantringen måste bli närmare 180° för att detta tält ska förlora i stabilitet, på ett tunneltält räcker det med 90°