Sittställning

Hej!

Jag har nu kört några mil med min nya långfärdshoj och har prövat med lite olika inställningar på sadel-styre.

Nu har jag några frågor.
Hur länge bör man cykla ungefär innan man kan säga något om sittställningen är bra eller inte?

Jag får ont i nacken och ryggen mellan skulderbladen, speciellt på vänster sida, samt undersidan av överarmarna.
Går det att säga något om vad som kanske är felinställt?

Jag har läst på ett par sidor om hur man bör ha sadelns position fram-bak. Några säger att det ska gå en linje från knä genom leden vid tårnas bas en annan att man ska sitta så att man inte behöver anstränga ryggen något om man lyfter händerna från styret.
Några förslag?

Ha det!
/Jojje

Hej!

Nu har jag några frågor.
Hur länge bör man cykla ungefär innan man kan säga något om sittställningen är bra eller inte?

Själv känner jag oftast det inom några minuter på en cykel. Men jag har tillbringat många timmar i sadeln. Är man ovan så kanske det tar ett tag, även för musklerna att vänja sig.

Jag har läst på ett par sidor om hur man bör ha sadelns position fram-bak. Några säger att det ska gå en linje från knä genom leden vid tårnas bas en annan att man ska sitta så att man inte behöver anstränga ryggen något om man lyfter händerna från styret.
Några förslag?

Det jag har fått lära mig och det enda som funkar för mina knän är att när vevarna är horisontella så ska en lodlinje från framkant av knät gå genom centrum av pedalaxeln.

Det jag har fått lära mig och det enda som funkar för mina knän är att när vevarna är horisontella så ska en lodlinje från framkant av knät gå genom centrum av pedalaxeln.

Hej!

Jag har en sadel/sadelstolpe där detta inte är möjligt. Jag testade genom att sätta mig så långt fram på tippen på sadeln så att det blev en lodlinje så som du beskrev, bara för att testa. Det kändes som om jag skulle hamna väldigt långt fram.

Kan man testa detta i någon cykelaffär tro?

/Jojje

Det borde vara möjligt, om jag förklarar det bättre....

Det är alltså bara från det främre benet det går att mäta det. Jag hoppas det fungerar bättre då!

Å ena sidan tar det nog ett tag att vänja sig vid en ny sittställning. Och å andra sidan finns det mycket skrivet om hur man ska ställa in cykeln för att passa sin cyklist.

Att man skulle sitta så att man inte har nån vikt på armarna har jag aldrig hört och känns fel, så det tror jag inte stämmer.

Ett par artiklar från Sheldon browns hemsida kan kanske vara till hjälp (fast mycket text är det):
http://www.sheldonbrown.com/kops.html
http://www.sheldonbrown.com/saddles.html

Och en annan som kanske är lättare att följa:http://www.jimlangley.net/crank/bikefit.html

Lycka till!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg