Jag har precis köpt en Seabird Design Expedition (glasfiber). Den är ca 4 år gammal. Jag testade den innan inköpet och upplevde den som stabil och hyfsat snabb. Nu efter att hat paddlat en del med den upplever jag att det är svårt att få till en bra placering för benen. Jag får inte kontakt med knästöden utan måste luta knäna mot sidan på kajaken för att få ett hyfsat stöd. Är detta sätt att sitta ergonomiskt? Ibland sätter jag ihop knäna och har benen i mitten av ”nyckelhålet” får därmed knästöden mot yttersidan på benen vilket skaver något då det inte finns vaddering där. Jag har dock bra kontakt med kajaken i denna ställning. Är det tänkt att man skall ha benen så i denna kajak? I så fall måste jag vaddera knästöden för att undvika skav. Jag såg att tidningen Paddling har testat en motsvarande Seabird men av materialet PE. De hade också synpunkter på placeringen av knästöden. Är det någon på forumet som har förslag till lösning på problemet. Jag skall även ställa frågan till VKV. Det kanske är så att jag är för liten för kajaken. Jag är 172 cm lång och väger 75 kg.
Hälsn
Frank
Hälsn
Frank
Senast ändrad: