Sittbrunnssarg - nyckelhål

Hej,

dags att ta tag i bygget igen och det som står på tur är sittbrunnen. Jag har provat både stor och liten brunn tidigare och nu är det dags för nyckelhålsvarianten - en kompromiss alltså. Utgångspunkten är att kapellet blir tätare om det får ett symmetriskt hål (äggformat) att fästa runt, men att jag vill ha nyckelhålets vingar som knästöd.

Hela däcket är redan ribbat och jag ska såga ut nyckelhålet.

Frågan är då - när jag ska börja ribba sargen - hur jag fäster de ribbor som kommer att vara "på" däcket och ev hur jag löser övergången mellan dessa och de sargribbor som kommer vara fästa på insidan av utsågningen. Eller, är det så att jag fäster alla ribbbitar till sargen precis som vid stor/liten sittbrunn - på insidan av utsågningen - och att kapellet kommer att hålla tätt iaf ?

Hittar inte någon bra lösning på det och hoppas på att någon här har gjort det förut eller kan bidra med lite funderingar kring hur man gör så att det blir funktionellt (=tätt & hållbart).

Mvh Stefan H.

Själva den lodräta sargen skulle jag nog bygga som annars. Antingen med små lodräta ribbitar eller två ihoplimmade bitar tunn plywood på form. Jag körde sen senare varianten och min byggkompis den första. Fördelen med min metod är att den går snabbt, speciellt när jag fick låna en form. Fördelen med den andra att man slipper bygga form och bygger direkt på båten. Fäst på insidan däcksribborna som vanligt.

Problemet med en nyckelhålssarg är mycket riktigt konkava ytor. Kapellet blir inte spänt över den delen och det läcker in vatten. Jag föreslår följande (utan att ha byggt en nyckelhålssarg själv):

• Försök att få en så jämn övergång mellan sittbrunnens fram och bakdel. Stor radie och inga hörn inåt.
  • Låt sargens ovandel jämna ut skillnaderna, dvs sticker ut mera över den konkava mittdelen så ytterformen blir då ägglik som möjligt. Utan att se för konstigt ut. För täthetens skull är det ju viktigt att kapellet spänner över hela ytterkanten. Du kan nog inte räkna med att få in kapellresåren helt in till den lodräta konkava sargen.
  • Se till att få ett figursytt kapell som inte har överskottsmaterial i konkava delen. Att kapellet är ordentligt spänt framför magen.

Lycka till!

Anders

Bilagor

• sittbrunn.GIF
    sittbrunn.GIF
    2.4 KB · Visningar: 1,000
hej,

Jag skulle absolut välja att bygga en "normal" sittbrunn och se till att hålla en stadig ytterradie på flänsen och sedan sätta i knävingar istället.
Jag var själv inne på dina tankar på mitt första bygge men fick detta tips och skickar nu det vidare ;-)

/Rob
http://robsonsblogg.blogspot.com/

Tack både Anders o Robert för svar.

Lösningen får troligen bli en "vanlig" sittbrunn till att börja med o sedan bygga på någon form av knästöd inifrån. Att ha ett kapell som inte smiter åt ordentligt längs sargen känns inte som den säkraste lösningen vid översköljande sjö. Fungerar säkert, men eftersom jag är en vän av trygghet och gillar stabila lösningar som funkar i alla väder så blir det den "vanliga" sittbrunnen initialt med lösning för knästöden senare.

Vad som vore intressant att veta ( o det är kanske fel forum ) men det är hur proffessionella tillverkare (trä- + glasfibertillverkare) löser nyckelhålssargen. Tillverkar de med konkava kurvor längs sargens "långsida", eller....? Mest kuriosa, men är det någon som vet så vore det roligt att bli upplyst.

Mvh Stefan

Tack både Anders o Robert för svar.

Lösningen får troligen bli en "vanlig" sittbrunn till att börja med o sedan bygga på någon form av knästöd inifrån. Att ha ett kapell som inte smiter åt ordentligt längs sargen känns inte som den säkraste lösningen vid översköljande sjö. Fungerar säkert, men eftersom jag är en vän av trygghet och gillar stabila lösningar som funkar i alla väder så blir det den "vanliga" sittbrunnen initialt med lösning för knästöden senare.

Nog ingen dum idé. Om du gör knästöden lösa/utfällbara har du dessutom bättre plats att komma i och ur. Själv har jag en ganska liten sittbrunn så däcket blir mina knästöd. Enklaste lösning är ofta den bästa.

Stor och liten sittbrunn funkar ungefär lika bra, mest en vanesak. Stor något bekvämare att stiga i och ur kanske.. Nyckelhål med konkava/raka sidor tycker inte jag är någon större hit.

Om du bygger stor sittbrunn så gör rejält rundade sidor utan alltför raka kanter, så har du störst chans att få det tätt. Malla gärna av någon sittbrunn på en köpekajak du sitter bra i så är det dessutom lättare att hitta kapell som passar sen. När kajaken sen är ihopalimmad och sitsen färdig, sätt dig i kajaken med lite kartongbitar, sax och tejp. Sitt en bra stund och se att sittställningen verkligen funkar, samtidigt som du klipper till ett par lösa knästöd. Tejpa fast och böj dem så de nyper lagom om låren och när du sen är nöjd kan du lossa dem och plasta/gjuta ett par lösa stöd, som du sen limmar på plats. Lite omständigt men större chans att det blir bra i slutändan..

Har använt den lösningen på mina senaste 4-5 byggen, finns lite spridda bilder på hemsidan..

Hej Stefan.
Satsa på en valig sittbrunn som någon redan sa med riktiga knästöd,visst det är personligt men jag tycker inte att dom funkar utan knästöd ialla fall.

Sågat o klart !

Ingen återvändo. Knästöden kommer att sättas dit i ett senare skede.

Mvh Stefan H.

Bilagor

• IMG_2441.jpg
    IMG_2441.jpg
    46.3 KB · Visningar: 771
Hej Anders,

det blir en Husky, ritad av Johan Wirsén på Öland (Haveriet).

Mvh Stefan H.

Den tittade jag också på, men det blev en Isfjord av Thomasson. Mycket nöjd. Förstod att du gjort några tidigare. Då behöver man inte tala om känslan att framföra en egenbyggd båt. Vi bara vet.

Var inte Huskyn ursprungligen ritad för stich-n-glue? Har för mig att den hade mycket skarpa kanter/slag?

Well, mitt vinterprojekt (GP i kolfiber) ligger lite på is nu. Tenta och arbete med en bok emellan. Och det dröjer till maj innan vi får paddelvatten här i Dalarna.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg