Några tankar kring rubrikens tema?
Jag är skolad i den brittiska kajakstilen med skäddakajak, rollar och våglek, och det är det jag gillar mest. Merparten av paddlingen är dock turpaddling i världens kanske örikaste skärgård, Skärgårdshavet, varför jag även börjat fundera lite mera på framåtpaddling och därtill hörande teknik. Visserligen har jag aldrig haft problem med att orka eller hinna med på normala turer och min längsta dygnsetapp är 100 km.
Av olika anledningar har jag haft en del kajaker under de senaste åren och har därmed lite erfarenhet av hur jag sitter i olika kajaker. Instruktörerna inom den brittiska stilen har alltid tyckt att man ska sitta tajt, något som för mig inte varit ett problem med runt 100 kg fördelat på 192 cm och långa ben. Jag
Följande observationer har jag:
I tillägg har jag använt en del andra kajaker som Rockpool GT, NDK Explorer, PH Sirius etc. Alla tämligen tajta för mig. Mina nuvarande kajaker är Scott och Capella från listan ovan och jag börjar undra om Capellan är för stor för mig trots allt? Är det ens möjligt? Eller sitter jag månne precis som en paddlare av medellängd och -vikt i en vanlig kajak?
Jag är skolad i den brittiska kajakstilen med skäddakajak, rollar och våglek, och det är det jag gillar mest. Merparten av paddlingen är dock turpaddling i världens kanske örikaste skärgård, Skärgårdshavet, varför jag även börjat fundera lite mera på framåtpaddling och därtill hörande teknik. Visserligen har jag aldrig haft problem med att orka eller hinna med på normala turer och min längsta dygnsetapp är 100 km.
Av olika anledningar har jag haft en del kajaker under de senaste åren och har därmed lite erfarenhet av hur jag sitter i olika kajaker. Instruktörerna inom den brittiska stilen har alltid tyckt att man ska sitta tajt, något som för mig inte varit ett problem med runt 100 kg fördelat på 192 cm och långa ben. Jag
Följande observationer har jag:
- Aquarius Sea Lion. Kanske lite för trång sits för att höften ska få plats att röra sig. Därmed tycker jag inte kraften överförs till fullo från underkroppen. Dessutom aningen hög fram på sittbrunnen. Jag har benen böjda så att ungefär en knytnäve ryms under knäna och paddlar så att knäna inte når knästöden med normalt benarbete. Dock vill jag snabbt kommar fast i knästöden genom att spänna musklerna och här är Sea Lion lite hög i fördäck.
- Arrow Play HV. Lämplig sittställning i alla led och perfekt höjd på fördäcket. Höftrotationen förhindrades en del av fastlimmad skumplast med hög friktion på sitsen. Skumplasten lossnade dock i slutskedet, när kajaken även annars föll i bitar. Sittställning tajt nog för att vara riktigt bra i våglek och surf.
- Seabird Scott MV HDPE. För lågt ovanför knäna för bra benarbete, speciellt med lårstöden på plats. Tajt nog så att man definitivt hålls på plats i surf och stora vågor.
- Capella 173. Till och med för mycket plats? Bra rum för benarbete, lämplig höjd ovanför knäna. Kanske lite bred sits, men i alla fall inget som hindrar höftrotation. Det går bra att hänga i knät med aggressiv kantning och rollen fungerar också utan problem trots ett högre bakdäck. Återstår dock att se om om jag hålls på plats i surf och ordentliga vågor. Har ännu inte vant mig med bredden (58 cm) på kajaken, paddeln slår lätt i däcket vid isättning,.
I tillägg har jag använt en del andra kajaker som Rockpool GT, NDK Explorer, PH Sirius etc. Alla tämligen tajta för mig. Mina nuvarande kajaker är Scott och Capella från listan ovan och jag börjar undra om Capellan är för stor för mig trots allt? Är det ens möjligt? Eller sitter jag månne precis som en paddlare av medellängd och -vikt i en vanlig kajak?