Sitta länge i en snödriva

Jag skulle kunna tänka mig att sova i bil med sovsäck men en sidoruta på läsidan nerhissad någon cm så man får lite ventialation ut av den fuktiga luft du andas ut. Har man bränsle och batteri samt att avgaserna blåser bort kan man ju varmköra kupen med jämna mellanrum men tänk på att batteri återladdas inte så snabbt i kyla så startar men ofta frestar det på bilens startbatteri. Vill minnas att jag läst att det tar omkring 8-10 minuters körning för att återladda vad starten drar. Om det gäller även p åtomgågn vet jag inte - kanske man ska köra på lite förhöjt vartal så genertorn laddar ordentligt - om man inte har realtidsvoltmeter. Finns USB-laddpluggar som visar spänning i uttaget de kan användas som fingervisning - 13,6-13,8V är nog hyfsat normalt då generatorn laddar max.

/Patrik
 
Har skrivit om detta tid på inst vinter tur men sidoruta ev båda ner några cm för att få lite drag om vindstilla kör ej bil utan fläkt på om du ej vill bli CO förgiftad samt ej i vindstilla spec ej om bil står i snödriva samt att tex ha en avgasslang med för att leda bort avg spec om man anv bränsle driven motor/kupevärm.
Men ni som har EL bilar hur får ni det att fungera en hel natt och sedan kunna komma iväg då ni ej kan rulla eller bogsera igång Kanske/borde finnas någon elekronik som stänger av ev värme före batteri är så url att bil ej fungerar ( finns ett 12 v batteri + högvolts til drivmotorer på bilarna
 
Hur kommer man ens in under bilen, dessutom med eventuell sovsäck+liggunderlag? Även om du har en bil med lite större markfrigång är detta inte lätt, och sen ligga där...
 
Vintertid är det lämpligt att ha en större bag packad med bl.a. varma rymliga skor som även rymmer extra tjocksockar, täckbyxor, tjock jacka och tjock tröja samt sovsäck/filt. Spade, yxa och såg, tändstickor, tändmedel (näver, tändkuddar etc.). Liggunderlag, pressening/vindsäck etc. Utgå från att bilen strejkar eller att du kört av vägen. Du bör då (om det inte går att vara kvar i bilen med motorn igång). Sätta dig i närheten av bilen, gräver ner dig till backen, samla ihop bränsle och tända en eld. Gräver du en snögrop kommer det bli varmt och skönt samt skyddar dig mot vinden. Lämpligen har du också med dig en dunk extra bränsle som reserv. Låt denna bag alltid vara med. Kompletterar du med någon kastrull, te/kaffe, kakor etc. kan du få det extra mysigt i väntan på hjälp.
 
Senast ändrad:
Tre bitar sträckmetall 250x1000 2x o en 250x350, till domkraften, kan i kombination med grävning få ut bilen på vägen igen och nästa gång anpassa farten till underlaget!
 
Jag tycker inte man behöver göra det mer komplicerat än det är med övernattning. Med täcken/sovsäck klarar man sig bra i bilen. Dimensionera dessa efter temperatur och hur köldtålig du är så att det fungerar utan att köra motorn. Det här gör många som planerad övernattning som sagt. Med ruta på glänt.

Jag hävdar bestämt att rådet att man skall lämna en bil där motorn inte går att köra är felaktigt.
(Man kan lämna om man vill och har ett bra alternativ.)

Att värma en bil med tomgångskörning då och då är heller inget nytt. Det har väll de flesta gjort. Se till att avgaserna kan passera fritt från bilen så är det lugnt.

När det gäller laddning av batteriet så har jag på en lite äldre bil behövt varva upp motorn lite över tomgångsvarv ett kort ögonblick för att laddregulatorn ska så till. Och då ska spänningen vara 14,4 volt. (13,8 V är underhållsladdning.) Med en liten uppgasning är det lugnt, och jag tror den ritualen är onödig för de allra flesta bilar.
 
Vid byggjobb ute i ´skogen´kan en talja eller en elvinch samt repsling och du kan fästa i ett träd äret om kan man bli fast då bra vägar ofta saknas.

Vid en ´prejning´ av en Tyskreg husbil i norge på en smal väg och jag fick styra ut i sankmark så bil stod på underede fick jag uppsöka närmaste bonde som med traktor och några plankor drog fram bilen till vägen.
 
Jag föredrar att antingen gräva ner mig i snön eller att bygga ett vindskydd än att ligga i eller under bilen.
 
Scenariot var snödriva men det finns gott om möjligheter att hamna bredvid vägen utan djup snö kring bilen. Då skulle jag föredra antingen sova i sovsäck i bilen eller om man har packat med ett tält.

Om det istället skulle vara mycket snö så kan man ju fundera på om man vinner värme/isolering på att skotta över bilens tak och fram- och bakruta med snö, dock inte så att man täpper för ventilation både för sidorutan, och för avgasröret om man varmkör. Varmkör man så behöver ju även motorn rejält med syre till förbränningen.

/Patrik
 
Tangos förslag att isolera bilen med snö tycker jag låter riktigt intressant och bra. Någon som har testat och har erfarenheter att dela med sig av?

Alla prylar som har föreslagits tycker jag är en bra idé. Det är både nyttigt för samhället och roligt för en själv att kunna plocka fram resurser när det behövs. Strömlöst på förskolan och ingen mat – ingen fara, fröken går ut till bilen och hämtar campingköket.

Jörgen H föreslog såg för vedeldning några inlägg upp. Såg i bilen fyller även en annan funktion: Om det ligger träd som fallit över vägen. Gärna en såg som klarar stora träd. (Jag har behövt göra detta två gånger senaste året för att komma fram.)

En annan sak: Blir man kall kan man ofta lösa det genom att röra på sig. Det är ett oumbärligt verktyg på t.ex. vinterfjället.
 
Jag hävdar bestämt att rådet att man skall lämna en bil där motorn inte går att köra är felaktigt.
(Man kan lämna om man vill och har ett bra alternativ.)

Jag citerar Överleva vintertid på naturens villkor, sidan 64:
Dock skall du tänka på att bilen inte är ett bra skydd att övernatta i en längre tid. Efter något dygn kommer den att vara som ett kylskåp. Det är då både varmare och bekvämare att bygga en bivack intill bilen.

Exakt var jag läst tipset om att lägga sig under bilen minns jag inte, möjligen kan det varit i Wisemans bok och kanske rentav handlade om ökenmiljö.
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg