Re: Så här kan man göra.
rexpilen; sa:
Följ den här länken så ser du mer i ämnet.
http://www.kayakfit.com/
Sannerligen ambitiösa människor...
För egen del har jag hittills klarat mig utmärkt på liggunderlag. Om man inte sitter med rumpan bar (vilket jag sällan gör) ska det inte vara några problem med svettningen... det blir snarare bara trevligare, mjukare och lite mer ombonat.
Jag har gjort en lös "sits" av vanliga sittunderlag med mindre, utskurna bitar fasttejpade (silvertejp) på sidorna som höftstöd. Jag bara lägger den i kajakens sits, och sitter ytterst bekvämt.
Jag har också knutit fast en rem med fasttejpat liggunderlag runt, som ryggstöd. Det var enkelt i min Artisan, eftersom den har små snören att fästa ryggstöd i sitsen redan.
Vidare har jag tejpat fast två små liggunderlagsbitar på undersidan av fördäcket, som gör "knä-hängandet" behagligare.
Till sist har jag lagt liggunderlag under fötterna, på botten av sittbrunnen, för att förhindra domningar och skavsår på hälarna.
Allt detta är lätt att sätta fast med kardborre: limma den mjuka delen i kajaken, den hårda på liggunderlaget.
Förutom liggunderlag, använder jag en uppblåst paddelflottör som stöd under benen. Den kan ju också fästas med kardborre, även om jag inte har kommit mig för det än.
Naturligtvis kan man (med fördel under kalla, mörka vinterkvällar) lägga ner lika många timmar på att förfina det som paddlarna på länken - men det väntar jag med tills dess. Ovanstående funkar bra för mig.