Sitsposition

Håller just på att tränga in i paddlingens mångskiftande värld och köpte i juni en Trapper Barracuda för att gå från teorisk paddlare till en verklig dito.
Barracudan köptes efter en vår av intensivt provande (ca 15 olika kajaker) och hittills har den uppfyllt mina förväntningar på en rimligt stabil och rimligt snabb kajak med bra utrymmen.
Men några anmärkningar har jag och det är att man sitter rätt lågt i den plus att vingarna kommer i konflikt med knäna om man vill ha dom i mitten. Har sett att andra anmärkt på detta.
Hur lösa det då?
Jo vingarna har minskats med hjälp av bågfil och sandpapper. Kan tänka mig att kapa dom ytterligare men nu är det ok.
Sitsen funderade jag kring ett tag för det är inte mycket justermån i originalpositionen. Tricket är att sidorna på sitsen som i original är instuckna innanför fästytorna på sargen flyttas ut - då kan man lyfta sitsen så att övre kanterna på sitsen nästan kommer upp till sittbrunnssargens överyta. På så sätt har sitsen kommit upp ca 5 cm och samtidigt tippats fram 10-15 grader. (Har ingen bild på detta).
Kajaken är fortfarande stabil men paddlingen känns annorlunda och framförallt roligare med den högre positionen.
Ha en fortsatt och ännu bättre paddelsommar.
GW

Detta med sittställningar är ett delikat ämne. Jag har själv ordnat så att jag sitter högre, för att få bättre kontroll och komma närmare fördäcket med mina ben.

Ett problem dock: ibland när jag paddlar längre sträckor somnar hälarna. Det blir liksom för mycket tryck på dem. Har du upplevt samma problem? Vad gör man åt det? Köper en kajak med lägre däck, så att man kan sitta lågt? Har försökt fördela benens vikt genom att bl.a. lägga en uppblåst paddelflottör under benen. Det funkar oftast...

/micke

Ja det är många parametrar som ska stämma. Ska ut på första längre turen i helgen med den nya sittpositionen. Berättar hur det gick med hälar mm efter helgen /GW

Tillbaka efter tredagarstur till Långviksskär som är en otroligt vacker arkipelag med många släta hällar utanför Nämdö.
Hälarna (inte hällarna) som skulle studeras under den här turen var det inga problem med. Kör med liggunderlag under. En anledning till ont i hälarna kan vara att fotvinkel mot roderpedalerna blir för skarp. Sköt fram pedalerna så att jag fortfarande kunde arbeta aktivt med benen men så att vinkeln blev flackare vilket jag tror kan vara välgörande.
Sittpositionen fungerade också bra under den här utflykten.
Provade också olika paddlar. Kör med liten Zastera vingpaddel (Rasmusson small) som är rätt kort 212 cm - är själv 177 cm. Trivs bra med den.
Lånade ut den sista dan och fick då använda min reservplattpaddel Kober Baltic och kunde konstatera skillnaderna - plattpaddeln vobblar, greppar inte lika bra och ger högre belastning i axlarna utan att farten är högre. Ving är melodin - för mig iallafall.
/GW

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg