Sitasjaure - Sälka - Kårsavagge - Låktatjåkka

Hej!

Jag hade tänkt att ta mig till Trollsjön efter Låkta och sedan till Abisko. Alternativt så tar jag mig direkt till Abisko och gör dagstur till trollsjön om det finns några bra förbindelser, verkade lite dåligt med det då jag kollade på Connex hemsida.

Stinus: "Förra sommaren vandrade jag ensam från Kårsavagge till Låkta via Goublavaggi."
Det låter intressant. Ska kolla på den turen.

Då jag hade tänkt att starta från Kvikkjokk och gå till Saltoloukta först undrar jag om det är någon roddtur där eller om det går båtar. Såg att det var två ställen där det kändes som att det krävdes båt, om jag inte ska simma :), vid Laitjaure och vid Svine.

Hälsningar
Pia

Vadet som finns mellan Hukijaure o Sälka har jag inte haft några problem med när jag gått där. Passerade där sist för två år sedan i början av augusti o kunde torrskodd hoppa över på stenar. Visst det var en torr sommar... men ändå. Men jag tror inte att det är något svårare vad även vid lite mer vatten. Johken breder ut sig på ett ställe o det är lämpligt att vada där. Lycka till!

Då jag hade tänkt att starta från Kvikkjokk och gå till Saltoloukta först undrar jag om det är någon roddtur där eller om det går båtar. Såg att det var två ställen där det kändes som att det krävdes båt, om jag inte ska simma :), vid Laitjaure och vid Svine.

Ja det går båtar. Vid Salto går det båt i anslutning till bussarna till Ritsem eller Gällivare. Över Sitojaure är jag inte säker, antingen går den efter turlista (som i Aktse) eller så finns det en signal att hissa. Men annars finns det roddbåtar...

/Ulf

Sitasjaure behöver du inte ro över... du går på en dammfördämmning. Du kommer ha två dagar med (enligt kartan) två mils vandring per dag. Sträckan är inte vältrafikerad. När jag gick förbi Hukijaurestugan för två år sedan o pratade lite med stugvärden sa hon att hon hade en nattgäst i snitt... Men det är en fin sträcka väl värd att vandra.

Hur hög är dammen? Jag såg en bild på den och den verkade sakna räcken.

//

Någon som vet när bussen går ned till Ritsem?

avslutad210712

Gäst
Har kollat där och det fanns inga. På stf hemsida finns det en sökfunktion men den är också knäpp då den visar en buss varje timme.

Får väl ringa och kolla, suck.

När du kollar busstider i Norrbotten till och från fjället är det viktigt viken veckodag du kollar tiderna för. Skiljer oftast mellan vardagar och helgdagar men även under helgen. Tex upp efter Silvervägen går det ingen buss alls på lördagarna medans det går en på söndagarna och på vardagarna.

Jag kanske skall förtydliga att det är SITASJAURE- Ritsem jag pratar om. Länstrafiken har ingen trafik där. Det är väl någon gammal same som kör gissar jag på.

Hej!

Har hört mig för med STF Ritsem och det är någon som heter Alexander Tel 070-20 85 178, han tar visst några hundralappar för det.

//Pia

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicce Sitasjaure-Kaitumjaure Fjällvandring 0
cloud76 Att lämna leden Sitasjaure- Hukejaure österut (Lihtti) Fjällvandring 1
Diminuendo Bilskjuts Ritsem–Sitasjaure? Fjällvandring 10
haiwa ritsem - sitasjaure Fjällvandring 7
HG Sitasjaure-Singi med barn? Fjällvandring 10
stormtrivs Ritsem (Sitasjaure) till norska kusten Fjällvandring 5
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
Joakim Ambrosson Renstängsel Sitasjaure Fjällvandring 4
terhop Transport Ritsem-Sitasjaure? Fjällvandring 39
rotax Flygplansvrak vid Sitasjaure Fjällvandring 7
dr_ljungberg Ritsem -(Sitasjaure? Bu el bä? o runt mot) Vakkotavare Fjällvandring 4
Peter C Transport på Sitasjaure Fjällvandring 4
MaSt Sitasjaure Fjällvandring 0
0690 Båtrute på Sitasjaure Fjällvandring 2
Wotan88 Sälka - kaskasvagge stugan Fjällvandring 22
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
andy69 Väster om Sälka...? Fjällvandring 1
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Vonsan Heukejaure-Gautelis o Heukejaure-Sälka Fjällvandring 8
marcus959 Från Sälka in i Norge Fjällvandring 4
tinab66 Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka? Fjällvandring 17
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
MagnusEnbom Ceskahjälmen/Sälka Fjällvandring 5
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
shalin topptur sälka och tältplats Fjällvandring 15
Meldende Dalsjön (Sälka, 1050 m) Fjällvandring 3
pal2 Proviantförsäljning i Sälka Fjällvandring 8
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
näske vandringled imellan vistas och sälka Fjällvandring 8
piaea Vandring Tarfala till Sälka Fjällvandring 9
Emma_E Hur är leden(?) mellan Tarfala och Sälka? Fjällvandring 8
Bikinikillah Tjäktja-Sälka.. och Tarfala Fjällvandring 7
Jörgen Fjaderlatt.se Någon som gått Vaisaluokta - Sälka? Fjällvandring 1
Puffin Sälka-Tarfala, via Kuoperjåkka eller Kaskavagge? Fjällvandring 1
TB Toppbestigning av Sälka?! Fjällvandring 4
jontte00 Elin och hunde Sälka? Fjällvandring 3
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
jonsa Nikkaloukta--Vistas-Nallo-Sälka-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Flodis Sälka -> Nikkaluokta via Kaskasavagge? Fjällvandring 2
Maalla Alternativ väg mellan Abisko och Kårsavagge Fjällvandring 7
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 6
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg