• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Sistaminuten-klapp

God Jul på er, friluftsnissar!

Fick syn på en liten pryl på Naturkompaniet häromdagen - ett grillspett med teleskopskaft och litet skydd i skinn över den vassa delen! Kostar en knapp hundring.

Orkar man bära med grillkorv ut på turen orkar man absolut den här lilla prylen så slipper man tälja grillpinnar som ändå aldrig funkar särskilt bra...

Kan gott tänka mej att ge bort en sån i julklapp eller få en själv!

BrittMarie
 
Slippa tälja grillpinnar?

Det är ungefär som att slippa att klyva ved och slippa att göra upp eld och slippa att sitta och peta i elden och slippa att bara sitta där och tokstirra in i elden.

Jag tar hellre korven.
 
Almgren; sa:
Är det denna du menar?

pinnne_400x400.jpg


Javisst, en sån är det!

Jag tycker det är jättemysigt att elda en brasa när jag är ute på tur. Samlar gärna ved för ändamålet. Grillad korv är gott men de grillpinnar jag täljer själv funkar sällan bra. Antingen blir "gaffeln" för tjock så korven spricker eller så är pinnen för kort, för vek, för sned...

Jag önskar mej absolut en sån här ihopfällbar grillpinne i julklapp!


BM
 
Jag tycker nog också att en sån grej hamnar mellan två stolar. Antingen grillar man korv, och då med en pinne man täljer på plats - att korvar bryts av och ramlar ner i glöden hör till.
Eller så tillagar man nåt lyxigare.

Att göra korvgrillandet lyxigare känns lite ...nyrikt. :D
 
Nordesjö; sa:
Jag tycker nog också att en sån grej hamnar mellan två stolar. Antingen grillar man korv, och då med en pinne man täljer på plats - att korvar bryts av och ramlar ner i glöden hör till.
Eller så tillagar man nåt lyxigare.

Att göra korvgrillandet lyxigare känns lite ...nyrikt. :D
"- att korvar bryts av och ramlar ner i glöden hör till." det tycker jag inte alls. Man ska väl för .. inte sota korven i elden när man kan grilla den över glöd?!
 
Själv har jag en som den vassa delen går att skjuta in i trähandtaget, sen lägger man in den i ett fodral som hänger i bältet.
Mycket bra att imponera på jakt kompisarna med när dom står spanar efter lämpliga grenar.
Självklart är det jag som får fixa brasan, för dom ska ju söka "grillspett"
 
Almgren; sa:

Jag fick en sån här för några år sedan, och den väcker alltid nyfikenhet och avundsjuka, vilket väl är den största nyttan.

Måste också berätta att den har en svaghet: Eftersom skaftet är av teleskopmodell (som en bilantenn) så roterar den fritt. Har man inte perfekt balans på korven så snurrar den och ställer sig på högkant över glöden.
 

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
Jag tycker nog också att en sån grej hamnar mellan två stolar. Antingen grillar man korv, och då med en pinne man täljer på plats - att korvar bryts av och ramlar ner i glöden hör till.
Eller så tillagar man nåt lyxigare.

Att göra korvgrillandet lyxigare känns lite ...nyrikt. :D

Nu hädar du på det mest grundläggande av allt inom friluftslivet. Korvgrillning ÄR friluftsliv hemmavid eller om man vänder på det friluftsliv hemmavid ÄR korvgrillning.

Sånt där tjafs med lyxigare mat och rödtjut i busken är inget för en norrlänning :) *not1

Men märk väl att jag pratar om att grilla/halstra korven inte om att sota den över öppen låga som de allra flesta verkar syssla med.






























*not1

*host* *host* fast ibland har jag väl också ätit annat än korv ute..