sissipuukko?

Jag kan bara hålla med övriga.
Det är en suverän kniv.
Nu kan jag inte säga att jag använt den super mycket men den har klarat att spänta, dela lite trä/ ved och förbereda inför att elda. Skära ingredienser till matlagning över öppen eld. Jag har även testat den hemma i köket. För min del är det rätt viktigt att en kniv funkar inte bara för trä och byggande utan även för matlagning etc.


http://www.flickr.com/photos/lord_edricus/sets/72157630469282086/
 
Enkelt val.

Om du vill ha en bruksig kniv till vettigt pris fins nog inget som slår M95 eller M07. Har själv bägge två. M95 har brukats flitigt och är utan tvekan den som får följa med när det skiter sig. Bär man dem till ryggsäck med avbärarbälte så får man kanske sy ett eget hänge. Vilket jag gjort på bägge mina.
 
Här är en sissipuukko som har några åt på nacken, jag fick den i slutet på nittitalet efter en avslutad överlevnadsinstruktörskurs.
Beläggningen har hållit överraskande bra trots flitigt användande under åren. Gummit är ganska slitet där bladet börjar mest för att den använts ganska mycket för att hugga med, den är i mitt tycke aningen för lätt för det.
Jag var med under utvecklingsarbetet av den innan den kom i produktion då knivsmed J-P Peltonen tog fram kniven i samarbete med Fiskars och finska armén. Gummi och beläggning kan ha ändrat sedan dess. Versionen innan den som jag har hade för mjukt gummi.

H. Jesper
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    35.3 KB · Visningar: 1,171
Jag har en äldre Peltonen.
Den i mitten.

Min är 7,0-7,2mm över ryggen, dom nya är tydligen 5mm över ryggen.
 

Bilagor

  • 022865539J-P Peltonen.jpg
    022865539J-P Peltonen.jpg
    33.7 KB · Visningar: 1,391

Liknande trådar