sissipuukko?

Tja!

Är det någon där ute som har erfarenhet av den finska Sissipuukko M07 och som känner att de kan uttala sig om kvalitén?

EA

Jag har storebror m95. Ultimat kniv på många sätt. Jötteskönt grepp, minimal ansats till eggen, planslipad, lagom tjock blad (drygt 4 mm), jättebra plastslidor. Finishen på gummit är inte på topp där bladet går ur handtaget men det är ju bara kosmetiskt. Som brukskniv kan den inte bli fel. Rekommenderar starkt.

Bra industrikniv, dvs gör allt den ska, lätt att skärpa men lite anonym så att säga. En kniv med trähandtag och läderslida föredras av mig pga nåt slags känsla kanske :)...

//J

Jag har en M.07 och håller med ovanstående angående kvalitet och känsla.
har även Dianova® Lapstone Classic, kort som man drar i lopen på plastslidan
med en bit cyckelslang över, ifall man knixar till eggen. :)

Japp. Det är inget flashigt och piffigt med den. Den är 100 % rejäl genomtänkt skandinavisk brukskniv som man inte räds använda. Med plastslidan är den en vinnare. I 15cm-segmentet tror jag man har svårt att hitta bättre kniv per gram och krona.

Har båda modellerna och använt dem både i militära och civila sammanhang. den större modellen fick agera rensverktyg på en bandplatta vid bandkrängning på ett stridsfordon. fick använda brynet efteråt men annars inga skador. är grymt nöjda med dom. har dock läderslidorna och de i plast verkar vara bättre. ett mycket bra köp!

Angående teflonet: har inte haft med min ut mer än några gånger och inte klyvt så mycket med den hittills. Inga skador på teflonen ännu, men jag gissar att den nöts som alla andra beläggningar.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg