Singivaggi

Hej Alla,

Vi planerar att ta oss genom Singivaggi, genom Östra ingången till sommaren 2011. Tar tacksamt emot tips och råd. Hittade ovanligt lite på nätet, verkar inte vara många som tar sig genom Singivaggi?

Vi är nya i gamet, kan vara värt att notera :)

Tack tack,
Alex

Hejsan, östra ingången under Toulpargorni är vacker. men betänk följande:

Det är brant och det finns många som vänder av den orsaken. Är det blött skulle jag vända. Så ha som option att helt enkelt runda Singitjokka (är ju inte så mycket längre).

Jag gick ut den vägen för många år sedan och det var någon passage som var lite kuslig, men vi tog oss ut utan incidenter.

Christian

avslutad210712

Gäst
Hej Alla,

Vi planerar att ta oss genom Singivaggi, genom Östra ingången till sommaren 2011. Tar tacksamt emot tips och råd. Hittade ovanligt lite på nätet, verkar inte vara många som tar sig genom Singivaggi?

Tack tack,
Alex

Om Singivagge vore lättvandrad så skulle troligen väldigt många gå där så det kanske är en ledtråd. Finns en hel del berättelser här på utsidan om den vägen så sök och du skall finna. De allra flesta som gått den brukar inte göra om det efter vad jag har förstått. Träffade två som gått upp den vägen från fjällstationen som vägrade gå tillbaka.

Dalen i sig är bara ett stort blockhav med lite gräsmattor i västra änden. Men det är ju i sig inget problem (såvida man inte har problem med blockmark). Det är som sagt själv östra ingången som kan vara ett problem.

Om man vill använda den som bas för bestigning av Kebnekajse så ligger ju tältplatserna i västra delen och det är även där Durling led går upp .

avslutad210712

Gäst
Är såklart östra mynningen jag refererar till. Den västra hyser som sagt ett antal fina tältplatser.

Sökte lite i albumet och denna bild visar ju själva dalen. Silverfallet (östra utgången) är längst bort i bilden.

7f678d5cc1cbde2b6822f20a66d34a5b.jpg

Så OS, inte min bild och inte jag på den. slumpad utsidanmedlems album:)

Thx...

Lite sent svar :)

Tack tack, vi får se vad det blir... kanske tar oss till Singistugorna och sen tbx genom Singivaggi tbx till stationen... men möjligt att vi bara snurrar i dalen och njuter av utsikten, ev besöker sydtoppen en gång till:)) Tack även för bilden den var nice.

Kommer att lägga upp fina bilder efter den turen det är jag säker på.

Ha det gott!
Alex

Hej Alla,

Tack tack,
Alex

Hej!
Jag och en kompis gick där förra året när det var riktigt blåsigt. Vi packade ner liggunderlagen i ryggsäckarna för att minska vindfånget. Det är ett par passager, om jag kommer ihåg rätt, som kan upplevas som branta. Där fick jag använda händerna. Tänk på att följa stigen, om den nu kan kallas det, så ni inte hamnar fel.

Om man inte har problem med branter och tar det lugnt så bör det inte vara några problem. Om däremot har problem med branter så kan det nog kännas för svårt, särskilt vid regn.

Jag la upp några bilder från området i mitt album.

/Tomas

Hej Alla,

Tack tack,
Alex

Hej!

Vi gick där förra året i hopp om att bestiga Kebnekaise via Durlings led. Det blev dock inte så tyvärr då väderleken slog om till regn och dimma över natten. Här är en panoramabild på Singivagge som det ser ut när man går in där västerifrån via Kungsleden.
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=41477

/Martin

Om ni ska genom Singivagge ...

.. så är det bättre/säkrare att gå den vägen från Kebnekaise till Singi än tvärt om. Det är alltid säkrare att gå uppför en så brant ravinsida än nedför. Jag har gjort ett besök inne i Singivagge från öster i strålande solsken på torrt underlag men skulle inte gå där frivilligt i regn och slask, för en bit av sträckan ÄR brant. Använd stavar för att få fler stödjepunkter, för på några ställen får man inte halka! Det är en underbar dal att vara i i vackert väder, och där får man ganska säkert vara ensam.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg