Utan att ha gått där själv (och mest för att råda bot på lite egen inläggstorka) påstår jag att den splittrade bilden beror på att det är svårt att hitta rätt. Som flera skriver så är den lättare att gå från öster till väster, alltså uppåt. Hittar man bara rätt (som vissa verkar ha gjort) så skall det vara vandringsbart men brant och nog inte att rekommendera i blöta. Någon av fjällpionjärerna (kan det varit Pallin?) var lätt besatt av att göra detta till officiell led mellan Kebnekaise fjällstation och Sälka och tillbringade en del tid på trettiotalet med att hitta optimala vägen och rösa den.
Alternativ väg från Singivagge till fjällstationen är att gå ur dalen åt väster och sedan hålla höjd (ca 900 m) på fina fjällängar söderut under Singitjåkka för att komma på genvägen (markerad led) mellan Sälka och fjällstationen. Om du tältar i Singivagges västdel och har tid med två nätter där så hade jag rekommenderat att efter toppbestigningen gå ner på västkammen som leder till Kuopertjåkka från Kebnekaise. Fina vyer, sista biten från Kuopertjåkka och ner mot Singijåkken är bitvis brant men med intressant vinkel mot det gamla rengärdet, kan nog vara jobbig om det är blött.
-Palle
[Ändrat av Palle_Z 2006-05-19 kl 09:26]
Alternativ väg från Singivagge till fjällstationen är att gå ur dalen åt väster och sedan hålla höjd (ca 900 m) på fina fjällängar söderut under Singitjåkka för att komma på genvägen (markerad led) mellan Sälka och fjällstationen. Om du tältar i Singivagges västdel och har tid med två nätter där så hade jag rekommenderat att efter toppbestigningen gå ner på västkammen som leder till Kuopertjåkka från Kebnekaise. Fina vyer, sista biten från Kuopertjåkka och ner mot Singijåkken är bitvis brant men med intressant vinkel mot det gamla rengärdet, kan nog vara jobbig om det är blött.
-Palle
[Ändrat av Palle_Z 2006-05-19 kl 09:26]