• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Silver - bra eller farligt?

Utbrytardiskussion angående silvers giftighet i naturen.

Snälla, skippa silvret om ni har någon form av miljöambition. Silver är brutalt onyttigt för de som lever i vårt vatten.

Korrekt. Klorin är rena hälsokuren i jämförelse och saknar kvarstående effekter till skillnad från silver, som är giftigt igen och igen och igen och igen....

Fast nu ljuger du ju. På vilket sätt skulle det va giftigt? Silver har använts för vattenrening sen antiken. Ett botemedel (Fungistop) mot svamp och infektioner för akvariefiskar innehåller bl.a. silver, i betydligt högre högre styrka än det som säljs i hälsokost. Forskning pekar även på att silvret 'deaktiveras' snabbt i naturen.

Halaj!
Vidare diskussion meningslös innan du preciserar vilka silverföreningar du pratar om. Finns ju änna flera.
För övrigt använde romarna bly i sina vattenledningar. Kan inte se att det skulle vara ett argument för att bly skulle vara bra för hälsan. (redan de gamla romarna…
//T
 
Det är ungefär som använda antibiotika i förebyggande syfte. Bakterier blir resistenta mot silver och andra tungmetaller också, och ofta kan de plasmider som sprider antibiotikaresistens också bära på gener för resistens mot tungmetaller.

Vi kan inte sluta att använda antibiotika, men vi skall inte använda antibiotika när det inte är nödvändigt. I dag används silveromslag för att behandla patienter som har sår med antibiotikaresistenta bakterier, men om dessa bakterier dessutom blir resistenta mot silver pga överanvändning så kommer det till slut inte finnas något alls vi kan använda för att bekämpa dem.

DOI: 10.1016/S0168-6445(03)00047-0
DOI: 10.1016/j.tim.2006.02.006
DOI: 10.1016/j.ijantimicag.2007.03.012
DOI: 10.1111/j.1462-2920.2006.01091.x
DOI: 10.1111/j.1574-6941.2006.00154.x
DOI: 10.1038/nrmicro1774
DOI: 10.1093/jac/dkn123
DOI: 10.1016/j.resmic.2011.01.003
DOI: 10.1016/j.resmic.2011.06.007
DOI: 10.1021/es101798r
DOI: 10.1371/journal.pone.0027300
DOI: 10.1016/j.envres.2012.01.002
DOI: 10.1016/j.jhazmat.2012.07.040
DOI: 10.3389/fmicb.2012.00399
 
Infon på kemikalieinspektionens hemsida om silver i jonform (den form som används antibakteriellt) är entydig . Silverjoner är dåligt om de sprids i miljön. http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i-fokus/Silver/

Det kryllar av undersökningar som påvisar silvrets negativa effekter. Detta är en av väldigt många. Det är bara att använda lämplig sökmotor så hittar man än mer. Även Naturvårdsverket och Svenskt Vatten har bra info om silvrets skadeverkningar. Försiktighetsprincipen, som vi alla vet är svensk lag, gör att jag utan större funderingar inser att jag ska bojkotta silveranvändning för en sådan lyxtillämpning som friluftsliv ändå är.

En del kläder (tyvärr ganska många) i petroleummaterial marknadsför dessutom att de är silverbehandlade för att inte lukta illa när de blir svettiga. Hallå! Tvättmaskin, någon? Ullunderställ istället?
 
En del kläder (tyvärr ganska många) i petroleummaterial marknadsför dessutom att de är silverbehandlade för att inte lukta illa när de blir svettiga. Hallå! Tvättmaskin, någon? Ullunderställ istället?
Dessutom försvinner effekten från silvret efter några tvättar (eftersom silvret försvunnit ut i naturen). Jag läste nån undersökning som dessutom visade att folk inte tvättade silverbehandlade plagg mer sällan, så inte ens där fanns det någon miljövinst.

Silverjoner i kläder -> köpvägran
 
Det kryllar av undersökningar som påvisar silvrets negativa effekter. Detta är en av väldigt många. Det är bara att använda lämplig sökmotor så hittar man än mer. Även Naturvårdsverket och Svenskt Vatten har bra info om silvrets skadeverkningar.


Kan du länka nåt? Jag hittar inte mycket. Från svenskt håll tycks det mest vara en massa "kan" det ena å andra och "möjliga risker", Inga konkreta exempel på fisklösa sjöar och allt vad det påstås.

Jag är generellt en skeptiker till officiella sanningar, särskilt när det inte tycks finnas något som egentligen backar upp dem.
 
Kan du länka nåt? Jag hittar inte mycket. Från svenskt håll tycks det mest vara en massa "kan" det ena å andra och "möjliga risker", Inga konkreta exempel på fisklösa sjöar och allt vad det påstås.

Jag är generellt en skeptiker till officiella sanningar, särskilt när det inte tycks finnas något som egentligen backar upp dem.


Ja men samla ihop lite från nätet ang. silver(som är en tungmetall) och sammanför det.
Det kan ju komma ut nått positivt från det ändå.

Jag anser dock att man skall bekämpa antibakteriell miljö så långt det går.
Så man undviker resistens

Men kör på!
 
Kan du länka nåt? Jag hittar inte mycket. Från svenskt håll tycks det mest vara en massa "kan" det ena å andra och "möjliga risker", Inga konkreta exempel på fisklösa sjöar och allt vad det påstås.

Jag är generellt en skeptiker till officiella sanningar, särskilt när det inte tycks finnas något som egentligen backar upp dem.
Vad är det du ifrågasätter? Om silverjoner dödar bakterier eller om de är giftiga för vattenlevande organismer? Båda påståendena är ju rätt lätta att testa, så jag ser inte riktigt varför du skulle tvivla på att de är sanna.

Kemiinspektionen har ju en rätt bra genomgång på sin hemsida (http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i-fokus/Silver/), men den torde du redan hittat. Om den inte duger så får du väl googla på silver ions (eftersom den stora majoriteten av vetenskapliga studier publiceras på engelska) och läsa sådana tills du känner dig övertygad.

Här är två om bakterier
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0043135408000961
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2292600/

och en om fiskar
http://www.hindawi.com/journals/jt/2012/293784/
 
Det räcker ju med att silverjoner dödar bakterier för att det ska kunna bli ett problem. Alla bakterier är nämligen inte "onda", det kryllar av "goda" bakterier i naturen (även i våra kroppar). Och silverjonerna kan knappast välja ut vilka bakterier de dödar.
 
Det räcker ju med att silverjoner dödar bakterier för att det ska kunna bli ett problem. Alla bakterier är nämligen inte "onda", det kryllar av "goda" bakterier i naturen (även i våra kroppar). Och silverjonerna kan knappast välja ut vilka bakterier de dödar.
Det största problemet med det skulle jag snarare påstå är att alla bakterier, "goda" som "onda" blir resistenta mot silver. Och så har vi förlorat ännu ett vapen i kampen mot sjukdomarna.
 
Det känns konstigt att behöva diskutera silvers skadlighet för oss som arbetar med vattenmiljö. Är det 1800-talet eller? Men visst...

Jonas Hedberg från IVL har bedrivit en hel del grundforskning i ämnet:
http://ivl.se/english/startpage/contact/staff/employees/hedberg.5.13f10919137472a032180008689.html

Svenskt Vatten har en rapport om ämnet med gott om länkar till mätningar och bekräftade skadeeffekter:
http://vav.griffel.net/filer/SVU-rapport_2012-18

Bara en reflektion angående sunt förnuft till skeptikerna: Varför skulle inte silver vara skadligt när flera andra tungmetaller är det? Eller är Hg, Pb, Cd, U, m.fl. också ofarliga?