Silnylon med glid

Efter att ha fått göra ett ordentligt fälttest (Astrid Lindgrens Värld i totalt ösregn!) av ungarnas hemmasydda regnbyxor i silnylon, måste jag bara dela med mig av en ny positiv egenskap hos detta märkliga material;

Det ger ungarna bra glid i våta rutschbanor. Andras stackars ungar som försökte åka i halvvåta jeans eller galonbyxor sög bara fast, medan mina små silnylonförsedda busungar glatt svischade ner. Det var en oväntad bonus! (Men värt att tänka på om man ska sätta dem på något ställe där man vill att de ska ha bra grepp - kanske på en sadel?)

Jag läste trådnamnet o tänkte: "Finns det någon annan sort?". Silnylonsglidet är säkert störtskönt i rutschkanan men som golvmaterial, som i mitt tarptent t ex, suger det. Om jag bara gidde silikona golvet någon gång...

Få SilNylon EJ halkigt

För att göra mitt golv lite mer slitstarkt strök jag på ett tunt lager av extra silikon/lacknafta. Faktiskt på både över och undersidan. Jag testade golvet ett par veckor i Scotland. Jag trodde att jag valde min tältplats med omsorg, men när jag vaknade hade jag en sjö under tältet från där min midja var och neråt mot fötterna. Inget vatten läckte in, trots att jag hade min tyngt på golvet.

Till poängen med att jag svarar denna tråd: bieffekten är att att golvet inte alls är så halt längre... Skulle till och med säga att den greppar lite för mycket (skit från marken osv.)

Bra för tältet, men dåligt för rutschkanan... ;)

/Kristoffer

-Med andra ord är det lätt värt att Silikona golvet... ;)

Senast ändrad:
Hur gick det med regnkläderna?

Jag funderar själv på att sy lättviktsregnkläder i silnylon, och är nyfiken på hur vattentätheten fungerade efter lite testning (vet inte om jag kommer att åka rutschkana i dem, men jag menar i största allmänhet så där!)

Silnylonet i sig är ju väldigt vattentätt, så det är sömmarna som är akilleshälen. Sedan vet jag inte riktigt hur det klarar hård nötning - t.ex. av ryggsäck - men det ger ett väldigt tåligt intryck. Den typen av riktigt lätt silnylon som säljs som tältväv är mindre prasslig än de lite tyngre varianterna.

Vi verkar bli barnlösa till helgen, så då kanske det är dags att damma av symaskinen. Om jag nu hittar den i villervallan...

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg