sil-nylon

Re: carrington

muminfar; sa:
Angående Carrington finns det sådan väv att köpa genom skärmflygbutiker. Fick ett prov från en butik i Åre (har glömt namnet på den), och väven verkade bra. Inte så prasslig som skärmväv annars brukar vara. Tror att vikten var någonstans runt 40-50g/kvadratmeter.

Frågan är hur vattentät skärmflygväv är. Jag köpte som sagt följande från Point North:

0.75oz Spinnaker Ripstop Nylon #SP75
High Strength Silicon resinated ripstop nylon.150c

Det står ingenstans att den är vattentät, men jag utgick ifrån det. Som tur var sydde jag inget tält utan bara packpåsar av den. När jag fyllde dessa med vatten läckte de som ett såll.

Intressant nog var denna väv prassligare än silnylonet från Thruhiker.

Jörgen

Sil-Nylon i Finland

Jag fick just ett mail från Zach Shelby( http://www.shelby.fi ) där han skriver att han snart får hem Sil-nylon (52g/m) i rött och grönt.
Dessutom får han hem nya färger i Schoeller dryskin.
Inga fel!
/Thomas J

dom superlätta <1oz silnylon är ofta spinnakerduk med polycarbonat som gör dom stiva och mycke ljud. inte täta heller. tror thruhiker kallar det spinntex.

pultost; sa:
dom superlätta <1oz silnylon är ofta spinnakerduk med polycarbonat som gör dom stiva och mycke ljud. inte täta heller. tror thruhiker kallar det spinntex.

Den spinntex som säljs på Thruhiker och som används av t ex Gossamer Gear borde rimligen vara vattentät, med tanke på användningsområdena. Men jag har ju, som framgår tidigare i tråden, köpt en väv som inte var särskilt vattentät.

Jörgen

De kanske var sämre förr då för nu står det så här om den silnylon jag köpte: "Sil-Nylon is the material of choice for tarps, stuff sacks, and pack covers. This extremely lightweight but durable ripstop is used in such commercial products as the Integral Designs Sil Shelter and the GoLite Cave Tarp."

Åsikter om priset btw, Jörgen? (I tarptråden :) )

Re: Sil-Nylon i Finland

TJA; sa:
Jag fick just ett mail från Zach Shelby( http://www.shelby.fi ) där han skriver att han snart får hem Sil-nylon (52g/m) i rött och grönt.
Inga fel!
/Thomas J
Någon som provat Shelbys "Silinylon"? Jag är mycket intresserad av att skaffa några kvadrat och sy vindsäck, tarp, packpåsar, löpardamasker, regnponcho, en BMW...

Vilka andra material från Shelby har ni provat och rekommenderar, förresten?

Re: Re: Sil-Nylon i Finland

Strykarräven; sa:
TJA; sa:
Inga fel!
/Thomas J
Någon som provat Shelbys "Silinylon"? Jag är mycket intresserad av att skaffa några kvadrat och sy vindsäck, tarp, packpåsar, löpardamasker, regnponcho, en BMW...

Vilka andra material från Shelby har ni provat och rekommenderar, förresten?

Köpte några meter Silnylon - färg grön. Jämfört med de längder som kom ifrån Ray Jardine's Tarp Kit (den silnylon som jag kan jämföra med) känns den tjockare, tyngre och lite mer "fet" att ta på. Den är dock inte så prasslig.
Har inte provat vattentätheten - men jag har ingen anledning att tro att den skulle vara dålig.

Övriga tyger jag har köpt från shelby är t.ex:
Alfa Micro shell - ganska trevligt - men Pertex fyller samma funktion och är bättre.

Quickdry Medium - bra matreal för byxor - mycket nöjd med det.

Shoeller Dryskin Extreme - Ännu bättre för byxor - släpper dock igenom ganska mycket vind men transporterar fukt väldigt bra.

Fleece - både micro och "normal" tjocklek är av bästa kvalité.

Cordura 1000 - Tjock! Antagligen overkill för det mesta
använder hellere ->
Nylon 210D - Smidigare och vattentät.

/jonas

jag er ganska säker på at den spinntex som thruhiker har er den samma som mountainlaureldesigns använder; och jag tycker inte skilnaden på vikt från en 1.1 (i värkligheten ~1.3?)oz, normal silnylon er värdt det. den er mycket mera prasslig och tåler inte så mycke innan den punkterar etc. derför att det er spinnakerduk så skulle man tänka seg at den inte sträcker seg så mycket, vilket kan vara bra eller dåligt. Den 1.1/1.3 sil som thruhiker har värkar va ok. Vet inte hur den jämför med t.ex. kerlon eller dupont sil cordura.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg