Sierra-designs???

Sierra?

Hejsan,

Såg Sierras produkter på Inter Sport tror jag.
Jag vet att det finns i Sverige. Huruvida bra dem är vet jag inte. Ryggsäcken lillsyrran tittade på såg inget vidare ut.

MVH/Henrik

Sierra /= Sierra Designs

Det var knappast Sierra Designs du såg på Intersport. Jag har för mig att de hade en distributör i Sverige för ett antal år sedan men sedan dess har jag inte hört något. När jag tittade på deras tält så låg de väl i skiktet under TNF kvalitetsmässigt. I övrigt så är "tänket" ungefär som hos andra Bamerikanska märken såsåom t.ex. TNF, Mountain Hardwear och Marmot. Kvalitetsmässigt så hävdar de sig nog ganska väl även om jag inte sett mycket av Sierra Designs de senaste 7 åren...

Ett Sierratält...

Om jag inte drömde i söndags, såg jag ett Sierra-tält utanför Svima Sport kajakuthyrning i Stockholm. På deras hemsida (http://www.svima.se/) ser jag dock inga spår av Sierra. På tal om ishockey, kommer någon ihåg Sierras kultspel "Leisure suit Larry 1".

Jag har ett Sierra design tält,

Jag har ett Sierra design tält, ”Tiros Expedition” från den tiden dom importerades av Berg & Hav (gissningsvis 1996). Tältet är rätt bökigt att sätta upp, 5 bågar och en massa krokar på både innertältet yttertältet som ska fästas i bågarna. I synnerhet krokarna på yttertältet är bökiga att sätta fast, det finns mycket smartare konstruktioner. Om tälten blivit bättre (smartare) sedan jag köpte mitt vet jag inte, men enligt hörsägen så hade dom ”bästa konstruktörerna” på Sierra design slutat, och startat ett eget företag Mountain Hardvare, det var därför Berg & Hav slutat med importen.

Försökte köpa några krokar från Berg & Hav året efter jag köpt tältet, utifall någon krok skulle gå sönder, men Berg & Hav hade inga reservdelar alls, utan så något i stil med ”vi säljer inte Sierra design längre men du kan få telefonnummet till USA”. Det är inte så jag som kunde vill bli bemött, så det ska mycket till innan jag köper något en gång till som Berg & Hav importerat.

(Fredrik Granlund) skrev:

Det var knappast Sierra Designs du såg på Intersport. Jag har för mig att de hade en distributör i Sverige för ett antal år sedan men sedan dess har jag inte hört något. När jag tittade på deras tält så låg de väl i skiktet under TNF kvalitetsmässigt. I övrigt så är "tänket" ungefär som hos andra Bamerikanska märken såsåom t.ex. TNF, Mountain Hardwear och Marmot. Kvalitetsmässigt så hävdar de sig nog ganska väl även om jag inte sett mycket av Sierra Designs de senaste 7 åren...
Beträffade Intersport så har dom tält med namnet ”High Sierra”, som verkar vara flera klasser sämre än Sierra design.

joakimr; sa:
Om jag inte drömde i söndags, såg jag ett Sierra-tält utanför Svima Sport kajakuthyrning i Stockholm. På deras hemsida (http://www.svima.se/) ser jag dock inga spår av Sierra.
Jag har något minne att dom på Svima ville sälja ett Sierra design tält (restlager ?) när jag köpte min kajak där 1997.

Kolla http://www.sierradesigns.com om du fortfarande är intresserad

Per Brune

Re: Jag har ett Sierra design tält,

Brune; sa:
Jag har ett Sierra design tält, ”Tiros Expedition” från den tiden dom importerades av Berg & Hav (gissningsvis 1996). Tältet är rätt bökigt att sätta upp, 5 bågar och en massa krokar på både innertältet yttertältet som ska fästas i bågarna. I synnerhet krokarna på yttertältet är bökiga att sätta fast, det finns mycket smartare konstruktioner. Om tälten blivit bättre (smartare) sedan jag köpte mitt vet jag inte, men enligt hörsägen så hade dom ”bästa konstruktörerna” på Sierra design slutat, och startat ett eget företag Mountain Hardvare, det var därför Berg & Hav slutat med importen.

Försökte köpa några krokar från Berg & Hav året efter jag köpt tältet, utifall någon krok skulle gå sönder, men Berg & Hav hade inga reservdelar alls, utan så något i stil med ”vi säljer inte Sierra design längre men du kan få telefonnummet till USA”. Det är inte så jag som kunde vill bli bemött, så det ska mycket till innan jag köper något en gång till som Berg & Hav importerat.

Jag var in på deras sajt, det ser ut som om MHW har kopierat SD tält rakt av, för det där med krokar på inner och yttertältet finns också på MHW tält, men jag har inte upplevt det som "bökigt" att sätta fast, tvärt om ett otroligt smidigt sätt att få upp tältet om det blåser mycke!!! Men tack för infot om SD!

//Micke

Re: Re: Jag har ett Sierra design tält,

MikeMike; sa:
[Jag var in på deras sajt, det ser ut som om MHW har kopierat SD tält rakt av, SD!

//Micke

Om det är som ryktet säger, och som jag skrev i mitt förra inlägg att konstruktörerna på Mountain Hardware tidigare jobbat på Sierra Design är det med mina kunskaper inte speciellt förvånade att ett ”nytt” tält från Mountain Hardware liknar ett ”gammalt” från Sierra Design. Man glömmer inte sina gamla kunskaper bara för att man byter arbetsgivare, utan snarare tvärt om, man tar med sig sina kunskaper.

Per

Re: Re: Re: Jag har ett Sierra design tält,

Har hört samma sak om kunstruktören. Har själv ett Sierra Design och har sett ett Mount. tält som hade exakta samma konstruktion. Typiskt amerikanskt tält, med dess fördelar och nackdelar. Ventilationen är kass men vindstabiliteten mycket god. Dessutom så mycket tystare än mitt Hilleberg när det blåser.

Re: Re: Re: Re: Jag har ett Sierra design tält,

kvchs9; sa:
Har hört samma sak om kunstruktören. Har själv ett Sierra Design och har sett ett Mount. tält som hade exakta samma konstruktion. Typiskt amerikanskt tält, med dess fördelar och nackdelar. Ventilationen är kass men vindstabiliteten mycket god. Dessutom så mycket tystare än mitt Hilleberg när det blåser.

Att ventilatione ska vara kass fattar jag inte, luftfödet mellan inner och yttertältet är kanon på grund av "hak" konstruktionen. Så vinter tid fungerar min MHW trango Asult kanon bra.

//Micke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Åström sixmoon designs lunar duo alternativ? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg