Siden?

Hej! Jag drar till Afrika snart och ville ha lite civila byxor. Ska jobba och inte bara flumma runt. Nu har jag hittat byxor i siden som verkar väldigt lätta och svala. Problemet är att för att få en bra passform måste jag sy om dem. Är det nån som har erfarenhet av att sy i siden som vill dela med sig. Går det på maskin eller måste man sy för hand?
Tacksam för svar.

/ Anders

Sy i siden

Det går utmärkt att sy i siden även på maskin. Problemet är ju ofta det att tyget är väldigt tunnt och lite halkigt. Men lösning finns...
Tag mönsterpapper (eller silkespapper, men inte för tunnt) och klipp i tunna remsor, ca 1,5 -3 cm breda. När du sedan nålar ihop två bitar lägger du pappersremsan över. Tack vare pappersremsan drar sig inte tyget. När sömmen är klar så river du försiktigt bort pappret. Eventuella minimala pappersbitar försvinner av sig slälv eller i tvättmaskinen. Sick-sacka inte delarna för sig utan när sömmarna är ihopsydda.
Lycka till...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg