Siden Selma

Hej! Är det någon som håller med mig om att Siden Selma rent av ljuger i sin reklam om deras sidenunderkläder? De påstår att Vintersiden värmer ca 5 gånger bättre än bomull och att det värmer när det är kallt och svalkar när det är varmt. Jag har ett sådant underställ och jag tycker det alltid är kallt och kyler på kroppen! Och det är definitivt inte lika varmt som en vanlig bomullstshirt! I alla fall inte så länge båda materialen är torra.

Siden Selmas reselakan

Detta är inget svar på din fråga tyvärr, men jag måste säga att deras (Siden Selmas) reselakan var mycket bra och otroligt skönt. Detta ändrades dock efter första tvätten. Tvättade i 40 grader och nu känns det en aning strävt. Vad göra?

Man har så olika uppfattningar om saker och ting. Jag skulle aldrig drömma om att ersätta mina funktionsunderställ med Siden Selma. Däremot tycker jag att kalsingarna är enormt sköna att ha på jobbet under jeans. (Jag är frusen och vill ha så mycket på mig). Det är lagom luftigt och byxorna "glider" bra utanpå sidenet.
Tvättinstruktionen är 30 grader för siden, det tål faktiskt inte mer, men blir rent i alla fall. Var du glad att det blev något alls kvar av lakanet. Jag brukar lägga sidenlakanet och kalsongerna i nätpåsar i tvättmaskin och tvätta med något fintvättmedel.
\C

Jag köpte Siden Selmas underställ för ett år sedan och har använt det vid utförsåkning. Det känns klart kallare än ett syntetunderställ, men har den stora fördelen att det även efter två veckors användning utan tvätt inte luktar illa. Man får använda ett lite tjockare mellanlager så går det bra.

sidentvätt

hej!
siden ska inte tvättas i "vanlit" tvättmedel och för att få tillbaka lystern ska men ha i lite ättika i sista sköljvattnet. tex olivtvål är bra att tvätta men eller det där fintvättmedlet som finns i portionspåsar i affären. Och ja! jag tycker deras långkalsonger alltid är kalla! och har konstig passform.
emma

Vid moderat aktivitet tycker jag det är suveräna; ylle blir för varmt och bomull för blött, syntet luktar illa. Vid hög aktivitet tycker jag siden transporterar fukt lite för långsamt. Tycker de fungerar bäst i -5 till +15 (för mig normalt fjällvandringsväder). Så efter några års användning så måste jag tillstå att Sidenselmas reklam är en sanning med modifikation. Stort plus för låg vikt & volym och hög slitstyrka. Men jag upplever de inte som direkt kalla under de temparuter jag provat.

siden

Jag har själv både lakan och kalsonger m.m. i siden från Sidenselma. Jag vet inte var du fått 5 ggr varmare det har jag då inte hört dem säga men jag tycker då att de värmer både behagligare och mer och har själv åkt långfärdsskidor med dem i rejäla köldväder. När man svettas i bomull är man chanslös men siden klarar fukten betydligt mycket bättre, 3 lager är som vanligt det optimala och har man det fryser då inte jag eller mina barn.

Vad det gäller tvätt är det inte krångligt heller angående vad som nämnts längre ner i tråden. Siden tål långt mer än 30 grader och färgas i upp till 90grader, problemet är om man tvättar i vanligt fintvättmedel som det finns enzymer i ( som är TILL för att bryta ner proteinfläckar ). När man då tvättar ett material som består av proteinfibrer med proteinupplösande ämnen är det inte konstigt att det inte håller lika länge. Almgrens sidentvätttvål är helt överlägsen och har endel andra användningsområden också. Jag och min familj har haft våra rese-lakan överallt i 3 år och de är tvättade hur många gånger som helst och har hållit super.

http://www.kartell.se/MadSociety/Accounts/frysrummet.htm
2 extremsportare testade sidenselmas underställ i ett frysrum.

Senast ändrad:
Hej! Är det någon som håller med mig om att Siden Selma rent av ljuger i sin reklam om deras sidenunderkläder? De påstår att Vintersiden värmer ca 5 gånger bättre än bomull och att det värmer när det är kallt och svalkar när det är varmt. Jag har ett sådant underställ och jag tycker det alltid är kallt och kyler på kroppen! Och det är definitivt inte lika varmt som en vanlig bomullstshirt! I alla fall inte så länge båda materialen är torra.

Det är ju nu alltid den springande frågan...hur länge är man torr. Jag är väldigt blöt av mig och för mig funker endast tre saker riktigt bra.

SIDEN
ULL
VIAFIL / LIFEWEAR

Allt annat går fetbort så fort det spelar någon roll.
Men vi är uppbyggda på olika sätt, flickvännen var med mig upp till boden för ett par år sedan och och firade nyår...hon bodde i sitt siden ställ konstant i en vecka, vägrade kliva ur det för det var så härligt sa hon.
Jag har använt sidensälmas sinderlångkalsonger endast och de är de jag uttalar mig om.

Tvätta bör man endast göra i därför avsett tvättmedel, och krångligt är det inte alls efter som det samma tvättmedel kan användas för all fintvätt. det är desuteom väldigt drygt och prisvärt/tvätt.
I nödfall kan Gulsåpa användas utan aldeles för stora negativa följder, men för att det ska bli "sidenkänsla" igen bör man återgå till sidentvålen då det är den som återfettar sidenet (annars uppkommer den sträva känsla nogon ovan beskrev, våra saker var ibald av händelse åkt vanlig 40 graderstvätt med skona-tvättmedel och de är inte förstörda för det, bara återgå till rätt tvättmedel så blir det ganska "återställt").

Siden svalkar skönt när det används som yttersta lager, jag fjällvandrade i somras i sidenlångkallsonger endast och det var en fröjd kan jag medela, svalt och skönt som bara den!

Ursäkta underexponeringen men här är jag iaf iförd sidenselma, km och nikon...härlig blandning.

http://lh3.google.com/fabian.gafvelin/RtgfFmoIgeI/AAAAAAAAAjI/vOvlQJw5Q9w/15.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg