Shipmate 5810

Hej, någon som vet om det går att tanka hem en uppdatering till denna GPS ? Simrad skall ha ca: 600:- för EPROM:et

Befintlig ver.1.07 senaste ver. 1.11

mvh Bertil

Är det ett EPROM

Är det ett EPROM (Erasable Programmable Read Only Memory) måste du öppna apparaten och byta EPROM, EPROM raderas ofta med UV-ljus, och kräver oftast en speciell utrustning för att ”promma” minnet. Om det är ett EEPROM (Electric Erasable Programmable Read Only Memory) kan ofta minnes ”prommas” om via interfacet.
Som vanligt gäller det att veta vad man håller på med när man "prommar", gör man fel kan hela appataten bli oanvändbar.

Per Brune

EPROM

Hej Per,
Det skall vara et EPROM enligt leverantören och de uppgraderar det för ca: 600:- vilket jag tycker är fel att ta betalt för, normalt så erhåller man uppdateringar kostnadsfritt till denna typen av produkter som man en gång har betalt. I många fall handlar det om bugfixar och det ska vara kostnadsfritt. Jag har frågat om de kunde maila mig filen men fick nobben, de har inte ens nya EPROM att bränna utan vill ha ner det gamla EPROM:et ! Snacka om stenålderstänkande ! Jag har brännare och kunnskap för att göra jobbet.

Dålig kundvård

Jag håller med dig om att fel att man ska behöva betala extra för att få en uppgradering om det beror på att tillverkaren gjort en dålig produkt , programvara i detta fall. Småsnålt och dålig kundvård är min egen uppfattning om sådana leverantörer. Nöjda kunder är den bästa reklam som finns, liksom att missnöjda kunder är dålig reklam.

Läste för bra många år sig i en katalog (Fjällräven ?) ”Är du nöjd med våra produkter tala om det för andra, är du missnöjd tala om det för oss”, något som fler tillverkare borde tänka på. Jag har nog indirekt ”sålt” 10-15 Garmin.

/Per Brune

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg