Shimano flightdeck dator ?

Hej

Ska inhandla en ny hoj snart och såg att Tiagra reglagen var kompatibla med shimano flightdeck cykeldator om jag har förstått det rätt.

Någon som har erfarenhet av denna funktion ?

Var kan man få tag på datorn som stöder detta,är det bara ploj el fungerar det ?

Tacksam för synpunkter.

Mvh/T

Flightdeck är Shimanos egen cykeldator. Den stora fördelen med flightdeck är (liksom Campas ergobrain cykeldator, som jag själv har på min racer) att du kan se på datordisplayen vilken växel som ligger i, samt vilken utväxling som den aktuella växeln har. Det förutsätter givetvis att dator och växelreglage är kompatibla med varandra....

Med vanliga cykeldatorer kan du inte se på datordisplayen vilken växel som du kör med.
/Niklas

Häftigt

Det låter ju schysst,dock så verkar shimano har slutat med denna funktin för jag kan inte hitta någon info om detta i årets shimano katalog.

Verkar bli svårt att få tag på själva datorn ??

Flightdeckdatorn

har både för och nackdelar. Den är relativt komplicerad att montera och lära sig. Finns två montagevarianter för bockstyre. Trådlös som är lite dyrare och tråd. Tycker tråd är att föredra då man inte behöver batterier på två ställen dvs i sensorn på framgaffeln förutom batteriet i själva displayenheten.

För funktionen måste det finnas fungerande kontakter inne i växelreglagen som registrerar hur mycket vajer som är ute (egentligen hur en del i växelreglaget är vinklad).

Tyvärr har jag erfarenheten att det kan bli rejält dyrt att felsöka och att byta ut delar i växelreglagen om det inte funkar. Finns icke elektriska alternativ till att se vilken växel som är i utan cykeldator.

Flightdeckdatorn håller reda på kadensen om den är rätt programmerad med antal kuggar på framdrev och kassett.

Har man vant sig vid en sån här dator är det lite trist att inte ha funktionerna kadens och vilken växel som ligger i IMHO.

Thure

Tackar

Tack för synpunkter och länken !

Där fanns den ju,hade missat att kolla där,får se om jag slår till lite senare el om man kör den till synes enklare "old school"varianten m vanlig enkel dator.

Tack än en gång !

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg