Hej,
Jag är som många andra på jakt efter en pendelcykel till jobbet (knappt 15 km enkel väg, mestadels landsväg). Tanken var att jag skulle kunna cykla året om (mao få plats med skärmar och dubbdäck). Cykeln kommer stå inomhus på natten och utomhus på jobbet. Jag är ny inom det här området men efter att ha efterforskat lite har jag kommit fram till att det bästa valet för mig förmodligen är antingen en cyclocross eller en hybrid.
Jag pendelcyklade ca 13 km enkel väg hela förra året på farfars gamla 3 vxl cykel och efter en vinter av hoppade kedjor och krånglande växlar vill jag gärna ha en cykel som fungerar relativt smärtfritt.
Detta ledde mig till navväxlar eftersom om jag förstått det rätt ska vara lite tåligare mot slask och regn (Göteborgsvinter) än utanpåliggande växlar?
Jag har varit till några cykelhandlare i GBG och provkört lite cyklar och en som jag fastnade för var Merida s-presso i8
http://www.merida.se/s-presso-i-8-herr.151161.sv.html
Fördelar med den som jag ansåg var:
* 8 speed navväxlar (Alfine)
* hydraliska skivbromsar
* redan utrustad med skärmar och plats för dubbdäck upp till ca 32 mm
Det jag upplevde negativt med den var att jag förmodligen behöver högre utväxling då jag gärna gillar att trampa på en del på landsväg (så att pendlingen blir som ett rejält träningspass). Men killen i butiken sa att det skulle kunna byta drev på den om jag köpte den så att den skulle kunna motsvara ungefär en cykel med 24 speed utanpåliggande. Stegen mellan varje växel skulle då såklart bli längre men jag tror nog inte att det skulle spela någon roll för mig. Hellre än lite tyngre högstaväxel med längre mellan varje växel än en för lätt högsta.
Den var nedsatt från 12995 till 9995 vilket är på övre gränsen för min budget men ändå okej pris.
De hade även fått in årets modell med Alfines 11 speed navväxel. Dock hade han inte hunnit montera ihop den men det är här som min fråga kommer in.
11 speeds-cykeln skulle kosta 12995 och jag har för mig att han sa att cyklarna var i stort sett identiska förutom att den ena hade fler växlar.
* Så är det värt att lägga 3000 extra för att få 3 fler växlar? Finns det några andra skillnader förutom att man får fler växlar?
Men när jag ändå är inne och skriver här så kan jag passa på att ställa några till frågor till er som är kunniga:
* hur är egentligen slitaget på utanpåliggande växlar på cyklar (cyclocross-hojjar) i 10 000 kronorsklassen? Skulle gärna ha såna men vill helst inte köpa en sån cykel om det är så att växlarna slits väldigt mycket under vintern? Enligt killen på cykelaffären var det mycket billigare att göra underhåll på en navväxel jämfört med att byta kassett och hela köret på en utanpåliggande?
* gillade verkligen de hydraliska bromsarna på hybriden. Som jag förstått det så finns inte det till cyclocross? Kommer jag som glad amatör (iår iaf ) att märka någon skillnad mot mekaniska? Och framförallt, finns det risk att mekaniska kommer strula mer för mig på vintern med kyla och snö/regn?
* Finns det risk att Alfine-navväxlarna kommer få strul med kondens på vintern i och med att cykeln flyttas mellan inomhus och utomhus?
* Det känns som att navväxlar är lite dyrare teknik än utanpåliggande? Får man mer cykel för pengarna om man väljer en med utanpåliggande växlar?
Vanligt vecko/månadsunderhåll är inget som skulle störa mig (kul att serva nya och fina grejer ) så det är inte en deal-breaker för mig om det skulle väga upp för några andra nackdelar med navväxlar respektive utanpåliggande?
Jag tar såklart gärna emot förslag på andra cyklar/cykeltyper om ni skulle ha några favoritcyklar att rekommendera
Puh, blev ett långt inlägg. Men jag hoppas ni orkar läsa allt. Vill verkligen ha en cykel snart, vore underbart att cykla till jobbet nu när solen lyser i GBG
Tack på förhand!
Jag är som många andra på jakt efter en pendelcykel till jobbet (knappt 15 km enkel väg, mestadels landsväg). Tanken var att jag skulle kunna cykla året om (mao få plats med skärmar och dubbdäck). Cykeln kommer stå inomhus på natten och utomhus på jobbet. Jag är ny inom det här området men efter att ha efterforskat lite har jag kommit fram till att det bästa valet för mig förmodligen är antingen en cyclocross eller en hybrid.
Jag pendelcyklade ca 13 km enkel väg hela förra året på farfars gamla 3 vxl cykel och efter en vinter av hoppade kedjor och krånglande växlar vill jag gärna ha en cykel som fungerar relativt smärtfritt.
Detta ledde mig till navväxlar eftersom om jag förstått det rätt ska vara lite tåligare mot slask och regn (Göteborgsvinter) än utanpåliggande växlar?
Jag har varit till några cykelhandlare i GBG och provkört lite cyklar och en som jag fastnade för var Merida s-presso i8
http://www.merida.se/s-presso-i-8-herr.151161.sv.html
Fördelar med den som jag ansåg var:
* 8 speed navväxlar (Alfine)
* hydraliska skivbromsar
* redan utrustad med skärmar och plats för dubbdäck upp till ca 32 mm
Det jag upplevde negativt med den var att jag förmodligen behöver högre utväxling då jag gärna gillar att trampa på en del på landsväg (så att pendlingen blir som ett rejält träningspass). Men killen i butiken sa att det skulle kunna byta drev på den om jag köpte den så att den skulle kunna motsvara ungefär en cykel med 24 speed utanpåliggande. Stegen mellan varje växel skulle då såklart bli längre men jag tror nog inte att det skulle spela någon roll för mig. Hellre än lite tyngre högstaväxel med längre mellan varje växel än en för lätt högsta.
Den var nedsatt från 12995 till 9995 vilket är på övre gränsen för min budget men ändå okej pris.
De hade även fått in årets modell med Alfines 11 speed navväxel. Dock hade han inte hunnit montera ihop den men det är här som min fråga kommer in.
11 speeds-cykeln skulle kosta 12995 och jag har för mig att han sa att cyklarna var i stort sett identiska förutom att den ena hade fler växlar.
* Så är det värt att lägga 3000 extra för att få 3 fler växlar? Finns det några andra skillnader förutom att man får fler växlar?
Men när jag ändå är inne och skriver här så kan jag passa på att ställa några till frågor till er som är kunniga:
* hur är egentligen slitaget på utanpåliggande växlar på cyklar (cyclocross-hojjar) i 10 000 kronorsklassen? Skulle gärna ha såna men vill helst inte köpa en sån cykel om det är så att växlarna slits väldigt mycket under vintern? Enligt killen på cykelaffären var det mycket billigare att göra underhåll på en navväxel jämfört med att byta kassett och hela köret på en utanpåliggande?
* gillade verkligen de hydraliska bromsarna på hybriden. Som jag förstått det så finns inte det till cyclocross? Kommer jag som glad amatör (iår iaf ) att märka någon skillnad mot mekaniska? Och framförallt, finns det risk att mekaniska kommer strula mer för mig på vintern med kyla och snö/regn?
* Finns det risk att Alfine-navväxlarna kommer få strul med kondens på vintern i och med att cykeln flyttas mellan inomhus och utomhus?
* Det känns som att navväxlar är lite dyrare teknik än utanpåliggande? Får man mer cykel för pengarna om man väljer en med utanpåliggande växlar?
Vanligt vecko/månadsunderhåll är inget som skulle störa mig (kul att serva nya och fina grejer ) så det är inte en deal-breaker för mig om det skulle väga upp för några andra nackdelar med navväxlar respektive utanpåliggande?
Jag tar såklart gärna emot förslag på andra cyklar/cykeltyper om ni skulle ha några favoritcyklar att rekommendera
Puh, blev ett långt inlägg. Men jag hoppas ni orkar läsa allt. Vill verkligen ha en cykel snart, vore underbart att cykla till jobbet nu när solen lyser i GBG
Tack på förhand!