Shelter From The Storm

Svarten ser lite trång ut, till och med för mig som är liten, men jag antar att man definierar lyx olika, såg iaf proffsigt ut.

Det röda här mot slutet såg mer ut som min melodi, men jag undrar, galen i lyxiga tält som jag är, kan man göra ett sådant STORT, för säg 4-6 personer och packning...det kanske skulle bli lite väl stort vindfång för en båge så man kan trycka in två i samma kanal. Jag hade isf vänt på dragkedjan så att den del som nu saknar gavel hade blivit absid och gaveldelen (och kanske lite förbi bågen) blir plats för innertält om man vill ha sånt. Inte lätt kanske då den stora ytan(vindfånget) kräver kraftigare material och tv¨å stänger för att vara säkert. Men härlig höjd och form!

Snyggt jobbat iaf!

Tack för komplimangerna! De värmer i vinterregnet... Tältet är sytt i 1.1 silnylon från Thru-Hiker. Designen är, som synes, väldigt inspirerad av Akto, även om jag valde en mer assymetrisk lösning med ventilation i bara ena änden. Bågtält är inte så himla komplicerade egentligen, man utgår bara från en halv kon (som ju blir en cirkelsektor när den vecklas ut), och modifierar lite där det behövs. En del räknande, men inte mer än att man klarar av det.
Angående botten och innertält, Jörgen, så bestämde jag mig efter en väldigt kall och blåsig löpsemester i höstas (de två dagarna då det faktiskt var kallt på riktigt, flera minus) för att det skulle vara värt instängdheten...

Jag tror inte att just denna lösning på tält är så lyckad i storformat, i och med att det smalnar av så kraftigt i både fot och huvudända. Då är nog en mer "vanlig" modell (typ fjällrävens Akka) bättre.
Staffan! Hur ritade du din modell? Vad utgick du ifrån?

öringen; sa:
estetdrägg; sa:
kan man göra ett sådant STORT, för säg 4-6 personer och packning...

Kolla in Roger Caffins sidor... inte särskilt lättnavigerade men bra info när man väl lyckas hitta den ;)

http://www.bushwalking.org.au/FAQ/DIY_RNCDesigns.htm

Tackar, den såg intresant ut även om jag inte såg någoning som ens liknade det som jag tänkte mig, men han utgår ju mycket från del-disskussioner och inte färdiga kostruktioner. Får läsa lite när ro gives...ikväll ska jag ut och sova o mitt minimuddus tillsammans med sambon.

muminfar; sa:
Staffan! Hur ritade du din modell? Vad utgick du ifrån?

Originaltanken snodde jag ( om man nu kan sno en originaltanke ;) ) från http://www.golite.com och modellen Den 2.

http://www.golite.com/assets/images/products/SH6002.jpg

Men så tänkte jag att jag ville kunna stänga om mig när regnet kommer horisontellt också... och då blev det mer och mer åt Akto-hållet. Men för att slippa Aktos lösning med korta stagpinnar i kortändar så blev det liggställning längs med bågen istället. Jag ska sätta upp tältet och ta lite mer bilder så småningom.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg