Shelter From The Storm

johankse; sa:
Imponerad. Grattulerar och bugar!
Angående bottenlåda och luftning. Jag har sett en lösning där bottenkaret hängde i band en bit in under yttertältet, vid hörn och bågen, dessa var knutna med rosett, men även HBs lösning skulle jag kunna stjäla rakt av. Har man sen myggnät fast i takdelen så att den hänger mot lådans yttersida, behövs det dels inte så mycket myggnät och några få bitar kardborretejp runt om så blir det någorlunda myggsätt, utan att viktökningen blir alltför stor.

Go tur

Joo, vi får se hur det utvecklas. En botten ska nog dit så småningom, men mygg besvärar mig inte så mycket att viktökningen med innertält ( nåja, nästan ett innertält iaf) lönar sig.

Testa att köra utan golv och se hur du gillar det. Jag tycker själv det är trevligast, jag sitter ändå alltid på liggunderlag eller på/i sovsäcken och känner inget behov. Det hela blir mycket lättare att ventilera då. I de flesta väder behöver du inte ha väven kloss mot marken runt om och det ökar cirkulationen högst betydligt.

Myggfrågan löses enklast med en pyramid/tetra av myggnät med ena bassidan öppen. Där sticker man in överkroppen. Toppen fästs med snöre i tälttaket någonstans.

Jörgen

en annan bågkonstruktion

När vi ändå är innne på tält med bågar, tänkte jag passa på att visa ett projekt från förra vintern:

talt.jpg

talt2.jpg

Sanningen att säga har jag ännu inte kommit mig för att sy något innertält, men planerar att göra så på någon ledig stund. Men det finns ju så mycket annat roligt man vill sy...

Riktigt snyggt. Skulle gärna se en ritning på det tältet. Det känns annars som om det är ganska svårt att få till formen på delarna så att spänningen i duken blir optimal. Det verkar du ha lyckats med perfekt.

/Thomas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg