Sextant

I samband med Venuspassagen förra veckan åkte säkert en och annat gammal dammig sextant fram ur lådorna, men hur många av er har en sextant som ni faktisk använder (har använt) att navigera med, och i så fall i vilka sammanhang?

Ny teknik kommer alltid att ersätta gamla lösningar. När har sextanten helt tjäna färdigt som praktiskt navigationshjälpmedel?

Finns det någon ny generation av navigationshjälpmedel som utnyttjar den grundläggande ideén bakom sextanten? elektronik, ljussensorer, beräkningsdatorer och databaser integrerat...

/Erik

Har ingen men har länge velat ha en. Letar alltid efter gamla sextanter på loppmarknader. Sovjetiska marinsextanter dyker ibland upp men jag har ännu inte hittat någon till ett rimligt pris (<2000 kr i okej skick).

Har svårt att se att sextanter kommer att försvinna helt inom överskådlig framtid. Jag skulle inte ge mig ut på en oceansegling utan sextant. GPS är trots allt bara ett enda system som kan fallera. Med Galileo kommer det finnas två oberoende satellitsystem, men även med båda skulle jag ändå vilja ha sextant med mig även om det bara är en enkel plastsextant.

Tror inte det sker så mycket utveckling på området sextanter. Cassens & Plath är nog ledande på området och det senaste nya var väl astigmatiska linser för lättare observation av stjärnor, och det är ett tag sen. En kul relativt ny grej är Sven Yrvinds minisextant utan rörliga delar.

Har också funderat på om man skulle kunna använda sextantprincipen i kombination med modern elektronik, det vore rätt intressant. Undrar hur enkelt det vore att ta en solhöjd med hjälp av en laptop och en USB-kamera?

Johannes

Räknedosan spar tid

Det är nu ca 15 år sedan jag använde sextant senast. Men fortfarande finns det få som vill sälja sina kvalités sextanter för en summa understigande vad en GPS kostar.

Jag började skriva på en bok med arbetsnamnet ” Astronomisk navigation med räknedosa” för jag tyckte ingen av dom böcker jag läst var bra, och jag hade gjort ett program till en HP räknedosa som minskade tiden för att beräkna en ortlinje efter en uppmätt solhöjd från 30 minuter till 30 s. Men så kom GPSen som kom, sågs och segrade, så jag lade ner projektet.

För den som är intresserad av astronomisk navigation och matematik finns nog fortfarande boken Navigation 2 från Marinen som innehåller härledningar av de formler som behövs för att programmera en räknedosa eller dator.

Det är mycket möjligt att det i dag finns kommersiella program som gör alla dessa beräkningar så man slipper köpa en massa böcker med tabeller som fort blir inaktuella.

Per Brune

Det finns hur mycket information som helst på nätet, och även program för räknedosor, PDA och laptops.

Johannes

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Friluftsnomad Sven Lundins sextant? Navigering 35
Haddock Bris-sextant? Navigering 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg