Det går ju att sätta ihop bultarna med en ensam quickdraw. Sedan uppfattar jag det som ganska onödigt att ha skruvisar i en Basic. Men det den killen gjorde verkar inte så farligt, för det verkar som om han klättrar leder där han ändå inte räknar med att trilla, då är ju första säkerheten hans klätterteknik. Mycket ska till för att en Basic inte ska låsa, men samtidigt så räcker det med ett mycket litet misstag för att den inte ska låsa, nämligen att man inte stänger kammen......
Att sätta en quickdraw mellan bultarna på Vårdberget är lite besvärligt, eftersom de är ganska jämt utspridda längs klippans överkant, med ett par meters mellanrum. Jag skulle nog ha satt en till skruvis i repet ett par meter från änden, så att jag hade haft denna sittandes i en primär bult, och sen den som satt i repets ände, i en backupbult.
Skruvkarbinen jag nämnde satt alltså i dessa bultar - men visst, även om jag inte nämnde det så kan jag tänka mig att han hade en skruvis sittandes i Basicen, och jag tycker väl det verkar rätt vettigt.