Setup för clogging, ännu en tråd (i all välmening)

Är sugen att sätta samman någon väl fungerande uppsättning för clogging och kan behöva lite vettiga inputs. Jag har läst en hel del trådar här men det är svårt att få en samlad bedömning och då många trådar är ett par år gamla så kan ju mycket ha hänt på marknaden.

Tanken är basic eller croll, uppbackat av ett sekundärt system. Några frågor som kommer upp är då:

1. Basic eller croll? Basic är starkare och bättre anpassad för annat än clogging. Croll sitter lite bättre på selen vid clogging. Vad är då att föredra? Det har väl lutat åt basic då användningsområdet är bredare.

2. Vilket backup-system är smidigt och tillräckligt pålitligt? Mikrocender? Traxion? Något annat som är smidigare?

Planen är att använda två rep.
 
Min set-up är enkelrep med Mini Traxion och en Petzl Tibloc i en Quickdraw under Traxionen som backup. Enda risken med det som jag ser det är om man skulle råka skava av repet. Därför är jag alltid noga med att kolla vad repet ligger mot och försöker få det så fritt som möjligt. Om det går lägger jag något skyddande mellan klippan och repet om de vidrör varandra.

I nedre ändan av repet tynger jag alltid ner repet så att det bli sträckt med en repsäck eller ett par tunga skor.

För mig känns detta tryggt och fungerar nästan läskigt smidigt. Känns som att sola.
 
...har förövrigt testat samma set-up fast med en Grigri istället för Mini Traxion, men då får man ju flytta fram grigrin med handen över repet, vilket tar bort hela känslan.
 
Det är ju vanligt att man kör med en broms på ett rep och sen en backupbroms på ytterligare ett rep. Jag vet inte riktigt varför man inte nöjer sig med ett rep, det ska ju inte behöva bli särskilt våldsamma fall.
Kanske beror det på att en risk är att de bromsar man brukar använda kan skada repet, och åtminstone framkalla mantelbrott. Har man då backupen på samma rep, nedanför primärbromsen så finns ju risken att backupen alltså hänger i ett skadat rep.
 
två saker jag har tänkt på under mitt experimenterande, som kanske är värda att nämna, är att

om man använder två bromsar, snarare än att ha knutar som backup, så måste man se till att de inte krockar och därigenom motverkar varandra - och att det inte är självklart hur man åstadkommer det

och

om man använder två bromsar som båda kräver att man kommer upp i en viss fallhastighet för att de ska börja verka (cinch, kong backup, silent partner) så kan den ena sätta den andra ur spel genom att "halvfallera" så att farten hålls under brytgränsen.

därav min slutsats att knutar är den givna backupmetoden (och att en ytterligare broms bara tillför att man ibland inte faller lika långt som med bara knutarna)
 
två saker jag har tänkt på under mitt experimenterande, som kanske är värda att nämna, är att

om man använder två bromsar, snarare än att ha knutar som backup, så måste man se till att de inte krockar och därigenom motverkar varandra - och att det inte är självklart hur man åstadkommer det

och

om man använder två bromsar som båda kräver att man kommer upp i en viss fallhastighet för att de ska börja verka (cinch, kong backup, silent partner) så kan den ena sätta den andra ur spel genom att "halvfallera" så att farten hålls under brytgränsen.

därav min slutsats att knutar är den givna backupmetoden (och att en ytterligare broms bara tillför att man ibland inte faller lika långt som med bara knutarna)

Jag kan inte annat än att hålla med.
 
två saker jag har tänkt på under mitt experimenterande, som kanske är värda att nämna, är att

om man använder två bromsar, snarare än att ha knutar som backup, så måste man se till att de inte krockar och därigenom motverkar varandra - och att det inte är självklart hur man åstadkommer det

och

om man använder två bromsar som båda kräver att man kommer upp i en viss fallhastighet för att de ska börja verka (cinch, kong backup, silent partner) så kan den ena sätta den andra ur spel genom att "halvfallera" så att farten hålls under brytgränsen.

därav min slutsats att knutar är den givna backupmetoden (och att en ytterligare broms bara tillför att man ibland inte faller lika långt som med bara knutarna)
Knutar är dessutom ett utmärkt sätt att simulera klipp, om man t ex cloggar inför att redpointa en led. Sätt knutarna där du tänker klippa en bult eller en placering av egen utrustning. Med knuten simulerar du till och med tyngden av repet när du ledklättrar. Jag skulle för övrigt alltid klättra på två rep om jag klättrar själv, ett 60 meters räcker nästan alltid både upp och ned. Ett rep funkar säkert alldeles utmärkt men själv vill jag gärna ha extra marginal.
 
Men "knutar" kan man förstås mena lite av varje, men om det avser att man med t ex 2 m mellanrum knyter öglor på repet som man sedan klipper i selen - ungefär som när man klipper bultar när man leder, så är ju en nackdel att det dels blir en hel del pyssel att knyta öglorna - resp att knyta upp dem när man är klar.

Om man knyter dem, innan man hänger upp repet, så hamnar de tämligen slumpmässigt längs leden, vilket naturligtvis har samma nackdelar som om man skulle placera bultar helt slumpmässigt.

Jag antar vidare att man i selen har satt två slingor med varsin karbin i, för att sedan klippa i öglorna varannan gång. På så sätt undviker man dels att öppna den karbin man är säkrad med under klättringen, vilket skulle bli fallet om man bara ha en slinga och karbin. Då har man vidare möjlighet att klippa ur förrförra öglan när man klipper i den nya, vilket lär vara en förutsättning för att man ska få plats med öglorna i karbinen. Att släpa på ett virrvarr av ihopklippt rep vore ju inte heller helt optimalt.
Jag har inte provat ovanstående, men jag får en känsla av att det blir ganska meckigt, även om det på sätt och vis är ett bra sätt att få känsla av att man leder, trots att repet hänger där redan.

Själv har jag inte cloggat massor med gånger, men de gånger jag gjort det har repet räckt dubbelt, så det har inte varit nån större anledning att fundera över om jag ska ha enkelt eller dubbelt rep. Sedan har jag haft en repklämma i vardera repet och de har suttit fast i mig på två olika sätt (två olika höjder. Jag har använt bl a en titanclogger som är rysktillverkad, men stämplad Kong om jag minns rätt, samt en WC Ropeman Mk II. Det känns faktiskt inte som om de kan interferera med varandra, och det man man säga emot dem, är väl att de vid hårda fall riskerar att skada manteln som de flesta repklämmor. Nu blir det ju inte några hårda fall vid clogging, och dessutom är det ju två rep med i bilden, så det har känts rätt ofarligt.

Jag har sett någon clogga på Vårdberget med ett kort och enkelt rep, i ena änden fanns en åttaknut, och en skruvkarbin som fästes i de olika befintliga bultarna. Sedan hade klättraren en Petzl Basic som enda säkring. Han avverkade ett stort antal leder på mycket kort tid med denna snabba rigg. Jag minns inte, men han firade väl på en hink mellan klättringarna. Det var alltså ganska attraktivt utifrån enkelheten. Dock känns det för mig lite otillräckligt att förlita sig på så viktiga saker utan redundans. Att klippa i ytterligare en ankarbult hade inte varit så mycket svårare, men sen är det förstås så att bara en Basic också kan kännas lite otillräckligt, även om det kanske ska mycket till för att nåt ska kunna hända.
Det knepiga är väl att det är den snabbheten och enkelheten som fanns i den riggen som man vill åt när man är ute och cloggar själv.

Själv saknar jag nog sällskapet under en sån tur, så det kanske är främsta skälet till att jag sällan cloggar. Klättring är ganska mycket en tvåmansgrej så som jag upplever det.
 
Själv saknar jag nog sällskapet under en sån tur, så det kanske är främsta skälet till att jag sällan cloggar. Klättring är ganska mycket en tvåmansgrej så som jag upplever det.
Håller faktisk med om att det är bästa argumentet att inte clogga. Men ibland vill det där livspusslet helt enkelt inte som man själv vill.

Tycker inte knutar är så meckigt, men ska väl erkänna att jag själv kör med två repklämmor eftersom jag inte är ute efter att simulera ledklättring när jag cloggar utan bara vill få möjlighet att klättra :)
 
Ni menar såhär?
illus-1-ascender-2-ropes.gif




två saker jag har tänkt på under mitt experimenterande, som kanske är värda att nämna, är att

om man använder två bromsar, snarare än att ha knutar som backup, så måste man se till att de inte krockar och därigenom motverkar varandra - och att det inte är självklart hur man åstadkommer det

och

om man använder två bromsar som båda kräver att man kommer upp i en viss fallhastighet för att de ska börja verka (cinch, kong backup, silent partner) så kan den ena sätta den andra ur spel genom att "halvfallera" så att farten hålls under brytgränsen.

därav min slutsats att knutar är den givna backupmetoden (och att en ytterligare broms bara tillför att man ibland inte faller lika långt som med bara knutarna)

Jag kan inte annat än att hålla med.
 
[...]

Jag har sett någon clogga på Vårdberget med ett kort och enkelt rep, i ena änden fanns en åttaknut, och en skruvkarbin som fästes i de olika befintliga bultarna. Sedan hade klättraren en Petzl Basic som enda säkring. Han avverkade ett stort antal leder på mycket kort tid med denna snabba rigg. Jag minns inte, men han firade väl på en hink mellan klättringarna. Det var alltså ganska attraktivt utifrån enkelheten. Dock känns det för mig lite otillräckligt att förlita sig på så viktiga saker utan redundans. Att klippa i ytterligare en ankarbult hade inte varit så mycket svårare, men sen är det förstås så att bara en Basic också kan kännas lite otillräckligt, även om det kanske ska mycket till för att nåt ska kunna hända.
Det knepiga är väl att det är den snabbheten och enkelheten som fanns i den riggen som man vill åt när man är ute och cloggar själv.

Själv saknar jag nog sällskapet under en sån tur, så det kanske är främsta skälet till att jag sällan cloggar. Klättring är ganska mycket en tvåmansgrej så som jag upplever det.

Det går ju att sätta ihop bultarna med en ensam quickdraw. Sedan uppfattar jag det som ganska onödigt att ha skruvisar i en Basic. Men det den killen gjorde verkar inte så farligt, för det verkar som om han klättrar leder där han ändå inte räknar med att trilla, då är ju första säkerheten hans klätterteknik. Mycket ska till för att en Basic inte ska låsa, men samtidigt så räcker det med ett mycket litet misstag för att den inte ska låsa, nämligen att man inte stänger kammen......
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg