Serving

Hej ja behöver serva min cykel på diverse punkter..
ja skulle behöva lite hjälp av folk på vad ja bör/inte göra.
Jag har köpt avfettningsmedel. Är det smart att ta den över kjedjan o olja in igen?
Var bör ja inte använda avfettningsmedel?

Hoppas ni orkar men ja har även 2 andra frågor..
Ja tror styrlagret är kasst.. trots ja spännt styret så glappar det i sidled. Är det lagret eller vad kan det vara?

Inne i kassetten låter det som ett klickande/knakade ljud när ja cyklar. Är det något lager som behövs bytas där med kanske?

Multi S.; sa:
Hej ja behöver serva min cykel på diverse punkter..
ja skulle behöva lite hjälp av folk på vad ja bör/inte göra.
Jag har köpt avfettningsmedel. Är det smart att ta den över kjedjan o olja in igen?
Var bör ja inte använda avfettningsmedel?

Hoppas ni orkar men ja har även 2 andra frågor..
Ja tror styrlagret är kasst.. trots ja spännt styret så glappar det i sidled. Är det lagret eller vad kan det vara?

Inne i kassetten låter det som ett klickande/knakade ljud när ja cyklar. Är det något lager som behövs bytas där med kanske?

1. om du ska använda avfetningsmedel så använd det på kedjan och var noga att torka av den efteråt. Sen oljar du in den. Använd ALDRIG avfettningsmedal i naven.

2. HAr du bara spänt styret? Annars prova att att dra till styrlagret. Men det är kanske dags att byta ut det.

3. Klickandet kan uppkomma på grund av feliställda växlar. Kolla så att växelföraren ligger rätt.

oki tack! får kolla upp det nogranare.

Ang klickandet är det inte växlarna. Klickandet hörs inte föränn man kommer upp tillräckligt snabbt (12km/h o snabbare typ). Det klickar till en gång per hjulvarv på samma ställe varje gång oavsett om man trampar eller ej.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg